Actele necesare pentru deschiderea unei companii în 2023 sunt cartea de identitate și un set de documente specifice pentru fiecare tip de firmă în parte.
Procesul de înființare a unei firmei de tip SRL în România implică câteva etape și completarea actelor necesare. În cuprinsul articolului vom menționa și descrie care sunt actele care trebuie depuse la registrul comerțului.
- Rezervarea de denumire
Fondatorii societăților comerciale cu răspundere limitată trebuie să se gândească la o denumire, iar mai apoi să verifice dacă aceasta este disponibilă, adică să nu fie rezervată deja de un alt comerciant. În urma verificărilor, dacă denumirea este disponibilă, registrul comerțului emite un certificat care trebuie depus cu celelalte acte.
- Actul constitutiv
Este cel mai important act. Este contractul prin care membrii fondatori decid aspecte importante precum: cine sunt asociații societății, cine sunt administratorii, care este cuantumul capitalului social, cum se împarte profitul și, respectiv pierderile, codurile CAEN, beneficiarii reali etc.
Actul constitutiv poate cuprinde multe alte clauze care personalizează relația de afaceri dintre semnatarii lui, iar aici putem aminti clauze precum: clauza de ieșire din societate; clauze pentru soluționarea blocajului de vot în adunarea generală a asociaților etc.
- Contractul pentru sediu
Toate firmele au un sediu, fie că desfășoară sau nu activitate economică acolo.
Dacă nu desfășoară activitate economică la sediu atunci acesta servește doar pentru a primi corespondența pe care instituțiile sau alți parteneri doresc să o comunice societății.
În practică, sediul se stabilește cel mai des prin semnarea unui contract de comodat sau a unui contract de închiriere. Se poate stabili și prin acte care au o altă natură juridică și care înglobează clauze de transmitere a folosinței unui imobil.
- Declarația pe proprie răspundere pentru activități
Este actul prin care se autorizează la registrul comerțului activitățile pe care firma le va desfășura. În cuprinsul acesteia trebuie trecute codurile CAEN. Ea cuprinde 3 posibilități de inserare a activităților, la sediu, la sediul secundar și în afara sediului sau la terți.
În funcție de cum activitate se desfășoară sau nu la sediu, se vor trece codurile CAEN în rubrica corespunzătoare. Pe parcursul desfășurări activității toate aceste mențiuni se pot modifica, astfel o activitate care se desfășoară la sediu poate fi autorizată și la un punct de lucru sau poate fi autorizată și în afara sediului, la terți.
- Anexa 1
Este actul prin care firmei îi va fi atribuit codul de identificare fiscală. În cuprinsul acestui document se menționează dacă societatea optează pentru impozit pe profit sau pentru impozitul datorat de microîntreprinderi.
Tot prin acest document se poate opta pentru ca firma să devină plătitor de TVA sau nu.
- Actele de identificare ale asociaților și administratorilor
Cetățenii români trebuie să depună obligatoriu cartea de identitate. Dacă nu este valabilă aceștia nu se pot legitima cu pașaportul. Cetățenii străini se pot legitima și cu pașaportul.
Pentru toate aceste documente pot fi găsite modele pe site-ul registrului comerțului. Ele trebuie completate și depuse. Toată procedura de înființare a unei firme nu ar trebui să dureze mai mult de 5 zile.