Metode ”specifice” de influențat radarul
Agentul de poliție Silviu Mihai Beșliu de la Poliția Turceni este suspectat că ”îi vânează” în trafic pe unii polițiști pensionari, care, în urmă cu câțiva ani ar fi dat declarații în dosarele penale în care tatăl său, Stelian Beșliu, fost agent de poliție, a fost cercetat penal. Practic, Beșliu junior i-a luat la rând pe polițiștii care i-au călcat ”teritoriul”. Fostul șef al Postului de poliție Plopșoru, Marius Racea, în prezent pensionar și Gabriel Cîrstea, fost șef de post la Fărcășești, și el tot pensionar, au fost urmăriți în trafic și au rămas fără permisele de conducere. Potrivit unor surse, agentul Beșliu ar fi folosit sistemul de climă al autospecialei de poliție pentru a influența viteza înregistrată de aparatul radar montat pe bordul acesteia. Victime ale șmenului lui Beșliu au căzut și nenumărați conducători auto care au rămas fără permise, deși nu-și puteau explica fenomenul diferenței vitezei de deplasare înregistrată pe bordul autoturismelor la volanul cărora se aflau, cu cea înregistrată de aparatul radar.
În urmă cu o săptămână, șeful Secției Rurale de Poliție Rovinari, comisarul șef de poliție Nicu Tănase a fost sancționat contravențional și s-a dispus reținerea permisului de conducere pentru trei luni, după ce a fost înregistrat de aparatul radar cu 120 km/oră. Acesta a afirmat public că a fost urmărit în trafic în jur de 25 de km și e convins că viteza înregistrată de aparatul radar nu a fost cea reală.
Fostul polițist Racea a declarat pentru GorjOnline că a rămas și el surprins în instanță când pe filmarea depusă de IPJ Gorj se vede cum viteza sare efectiv de la 78 km/oră la 102 km/oră, într-o secundă.
”Din filmarea pusă la dispoziția instanței care a judecat contestația mea, se vede cum de la 78 am sărit la 102 (km/oră –n.r.), într-o secundă. Am cerut expertiză, însă instanța mi-a respins cererea. Se vehiculează între polițiști și se știe până la vârful IPJ Gorj că se poate influența aparatul radar. Pornesc clima pe aer cald, îl direcționează spre parbriz, și căldura emanată bate în camera radarului și influențează aparatul care e montat pe bord, aproape de parbriz. Practic, el înregistrează o viteză mult mai mare decât cea pe care o ai tu în bord”, a afirmat Racea.
Fostul polițist confirmă că și el a fost urmărit, în mai multe rânduri, de când s-a pensionat. ”Una e când se ia după tine și alta e când te intersectezi cu el și dai în radar. Dar când ești urmărit din spate, tu te duci în continuare și te trezești că trec pe lângă tine și te opresc. Au luat premise pe bandă rulantă, ilegal. Mai mulți au pățit la fel. Ei trebuie să dea bine la statistică, la bilanț, să arate că au activitate la Poliția Turceni”, a spus Marius Racea.
Potrivit surselor citate, se pare că șeful Secției Rurale de Poliție Rovinari, comisarul șef Tănase ar fi sesizat IGPR, însă acesta a refuzat să ofere un punct de vedere, motivând că a fost sancționat, în trecut, când a vorbit cu presa și, dacă va fi cazul, o să ceară acceptul conducerii IPJ Gorj.
Ce spun normele metrologice
De altfel, mai mulți șefi ai unor structuri de poliție și polițiști sunt intrigați de ceea ce se întâmplă și vorbesc pe la colțuri de aceste aspecte și spun că sunt tolerate de șeful Poliției Oraș Turceni, comisarul șef Claudiu Pardos, care cunoaște în detaliu practicile polițistului, însă, în acest fel aceștia își justifică salariile de merit pe care le-au primit. Mai exact, polițiștii de la Turceni raportează la ședințe sancțiuni și permise suspendate dublu față de toți ceilalți polițiști din IPJ Gorj.
”Echipa de șoc”, așa cum îi zic polițiștii echipajului format din agenții Silviu Mihai Beșliu și Daniel Nicu, cei mai recompensați polițiști de la Turceni, cu salarii de merit și avansați în grad, au pe mașina de serviciu singurul aparat radar vechi, model ”AutoVision”. Trebuie spus că aparatul, la momentul efectuării înregistrării radar, trebuie să fie protejat de un așa zis obturator de aer cald/rece, tocmai în ipoteza în care dacă este pornită clima folosită în mașina de poliție, poate afecta viteza înregistrată de către cinemometru. De altfel, există o Normă metrologică care prevede că ”Funcţionarea corectă a cinemometrelor instalate pe autovehicule, trebuie să nu fie afectată de funcţionarea altor aparate aflate la bordul acestora şi de condiţiile existente în mod normal pe autovehicul”. Unul din factorii care pot influența valorile măsurate ale vitezelor este și căldura exacesivă, în contextul în care, potrivit aceleiași norme metrologice ”temperatura în domeniul de variaţie specificat de fabricant şi care trebuie să cuprindă cel puţin (O .+ 50) °C”, altfel aparatul poate da erori semnificative.
Polițiștii care au lucrat cu astfel de dispozitive susțin că folosirea aparatului radar ”AudioVision” prevede în mod imperativ ca polițistul trebuie să aibă obturatorul de aer cald/rece la momentul efectuării înregistrării.
Culmea este că mai mulți liberali din Gorj au rămas fără premise, într-un interval de o oră, în urmă cu aproximativ o lună, în timp ce se deplasau la o ședință de partid la Turceni și au suspectat că nu aveau viteza înregistrată de aparatul radar și comunicată de agenții de poliție.
Ce naște din pisică…
Trebuie menționat faptul că Agentul de poliție Silviu Mihai Beșliu este fiul fostului polițist rutier Stelian Beșliu de la Turceni, implicat în dosarul fostului ofițer DGA Oprea Cațaron, judecat și condamnat pentru fapte de corupție, dar și într-un dosar disjuns din cel denumit ”Mafia cărbunelui”. În 2016, 17 inculpați, majoritatea fiind agenți în cadrul IPJ Gorj, au fost trimiși în judecată de procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în urma unor descinderi de amploare făcute la Turceni și Rovinari, cu un an în urmă, polițiștii fiind acuzați că luau șpăgi și închideau ochii la hoții care transportau cărbunele furat din depozitele Complexului Energetic Oltenia. În rechizitoriul înaintat Tribunalului Gorj se menționa faptul că cercetările au fost disjunse față de alți 11 agenți, printre care și Stelian Beșliu, însă despre acel dosar nu se știe dacă a mai ajuns vreodată în instanță. Ancheta se baza, în mare parte, și pe interceptări și monitorizări care au picat după ce Curtea Constituțională a declarat ilegale acest gen de probe, așa că dosarele au fost ”rezolvate”.
Stelian Beșliu era renumit printre colegii săi pentru faptul că modifica viteza înregistrată de aparatul radar în același mod, preluat acum de fiul său. Acesta a fost anchetat de ofițerii DGA, în urmă cu mai mulți ani, și a fost nevoit să se pensioneze.