Maşinile second-hand aduse din străinătate sunt atractive pentru români. Înmatricularea lor, în schimb, este văzută ca o corvoadă, aşa că mulţi clienţi apelează la intermediari. Pentru câteva sute de lei, aceştia merg în locul proprietarilor la ghişee şi obţin toate avizele necesare. Autorităţile din domeniu nu văd însă practica neapărat cu ochi buni. Spun că procedurile s-au simplificat şi îi îndeamnă pe clienţi să nu se mai teamă de interacţiunea cu funcţionarii.
Nu bate, nu troncăne, a fost condusă doar duminica de o bătrânică din Germania. Opţiunea maşinii second-hand aduse din străinătate contină să-i încânte pe români. 344.000 de astfel de autoturisme au fost înmatriculate în România numai anul trecut. Cu 40.000 mai multe faţă de 2023. Bucuria proprietarilor scade, însă, când trebuie să ajungă la ghişee pentru a le înmatricula. Aşa că mulţi apelează la intermediari.
În luna aprilie, s-au vândut doar 9.910 maşini noi în România
„Cred că este cel mai eficient. Pentru că nu mai stă să-şi piardă timpul pe la cozi, să-şi mai piardă timpul pe la instituţii şi să se întâmple ca în diverse situaţii să îi lipsească o hârtie şi atunci să reia din nou toată procedura de înscriere a maşinii”, a declarat Florin Bănuţă, intermediar. Astfel de firme percep între 120 si 350 pentru drumul la fiecare instituţie, pe lângă taxele propriu-zise. Care nu sunt puţine. Primul pas este obţinerea numerelor roşii provizorii de la Direcția de Permise Auto și Înmatriculări. Clientul trebuie să prezinte aici poliţa RCA, dovada proprietății și actul de identitate. Taxele ajung la 53 de lei. Urmează programarea la RAR.
Înainte de a ajunge cu noua maşină la Registrul Auto Român, în mod obligatoriu ai nevoie de o programare online sau prin telefon care, atenţie, trebuie respectată, pentru că nu poate fi anulată. Aici tehnicienii verifică dacă starea tehnică a maşinii îi permite circulaţia pe drumurile din România, dar şi dacă seria din acte coincide cu cea de pe caroserie. Taxele aici pornesc de la 780 lei şi pot ajunge până la aproape 2.000 de lei, în funcţie de tipul maşinii. De la RAR, clienţii obţin cartea de identitate a vehiculului şi ajung din nou la Direcţia de Permise şi Înmatriculări. Vor primi plăcuţele definitive de înmatriculare după ce mai adaugă la dosar dovada înregistrării la Fisc şi dovada ITP-ului valabil. Taxele ajung la 90 de lei.
„Din punctul nostru de vedere, dorinţa instituţiei este de a interacţiona întotdeauna cu deţinătorul de vehicule, nicidecum prin intermediar. Dar din păcate această activitate este legală şi lumea apelează la astfel de intermediari”, a declarat Marius Pop, şef RAR Cluj. În timp ce înmatricularea maşinilor second-hand este în creştere, cea a maşinilor noi este în scădere. Întârzierea programului Rabla de anul acesta i-a descurajat pe doritori. „Comparativ cu anul trecut, pe vremea aceasta deja livram maşinile care au fost achiziţionate prin programul Rabla. Dar anul acesta suntem în aşteptarea programului”, a declarat Alexandra Gherguş, consultant vânzări.
În luna aprilie, s-au vândut doar 9.910 maşini noi în România. Cu 245 mai puţin faţă de aceeaşi lună a anului trecut. În ceea ce priveşte maşinile electrice, scăderea este de 70%, conform Antena 3.
0 76