În ultima perioadă, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit numeroase sesizări din partea celor care întâmpină dificultăți la încetarea contractelor de telefonie mobilă și internet. Pentru a veni în sprijinul acestora, ANCOM a explicat care sunt pașii pe care consumatorii trebuie să îi urmeze pentru a-și exercita drepturile și obligațiile în cazul rezilierii unui contract cu o companie de telefonie mobilă sau internet.
În momentul în care un contract este semnat (olograf sau electronic) într-un magazin al furnizorului, prevederile acestuia devin obligatorii atât pentru utilizator, cât și pentru furnizor. Dacă utilizatorii doresc să rezilieze contractul, trebuie să verifice mai întâi următoarele:
• Dacă perioada contractuală inițială a expirat, rezilierea este posibilă fără penalități;
• În cazul rezilierii înainte de expirarea perioadei inițiale, este important să se cunoască valoarea penalităților și modul de calcul al acestora;
• Utilizatorii trebuie să știe termenul în care pot depune cererea și în cât timp se finalizează procesul de reziliere (de exemplu, 30 de zile de la depunerea cererii).
Cum pot renunța la contractele de telefonie mobilă abonații
Există însă și varianta în care, în urma unei negocieri directe, furnizorul să accepte încetarea contractului și în alte condiții decât cele stipulate în contractul semnat inițial. Potrivit ANCOM, legea nu oferă o perioadă de grație pentru anularea fără penalități a contractelor semnate în spațiile comerciale ale furnizorilor.
În cazul contractelor încheiate la distanță sau în afara spațiilor comerciale, utilizatorii au dreptul de reziliere fără a invoca motive. Aceștia trebuie însă să se încadreze în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului. În cazul achiziției unui echipament, termenul se calculează de la data primirii produsului.
În ciuda faptului că utilizatorii nu sunt obligați să plătească penalități pentru retragerea din contract în această perioadă, ei pot avea însă unele obligații, precum returnarea produselor achiziționate împreună cu serviciile sau plata serviciilor utilizate până la data la care au anunțat furnizorul că doresc să se retragă din contract. După expirarea termenului de 14 zile, orice cerere de încetare a contractului se face conform termenilor contractuali, în cele mai multe cazuri implicând unele penalități.