Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care deținătorul lanțului de magazine Mega Image, Delhaize „The Lion” Nederland BV, poate prelua magazinele Profi din România, însă doar cu anumite condiții.
Potrivit acordului, Mega Image trebuie să îndeplinească mai multe „angajamente structurale și comportamentale” pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine, conform comunicatului.
Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de condiții și proceduri
În conformitate cu acordul semnat, Mega Image trebuie să implementeze proceduri specifice. Acestea includ regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul viitoarei rețele Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia vând produse alimentare sau non-alimentare.
În egală măsură, trebuie să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o anumită procedură care stabilește condițiile de acces în magazinele celor două rețele. Retailerul belgian are obligația să stabilească și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a evita delistarea.
În plus, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor. Mega Image este așteptată să implementeze o procedură specială pentru furnizorii relevanți. Sunt acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate.
Reguli stricte pentru protecția furnizorilor Profi
În consecință, Mega Image se angajează să nu elimine din rețea produsele acestor furnizori, decât în anumite condiții clar stabilite, potrivit prevederilor legale. Sau în cazul în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor urmează să se aplice pe termen nelimitat. Cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica timp de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri. Respectiv 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
În egală măsură, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care estimează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.
În vederea unei protecții suplimentare a furnizorilor, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia la nivelul anului 2025.
„În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență”, conform Consiliului Concurenței.
Mega Image va cesiona 87 din 44 magazine
O altă clauză a preluării stipulează că Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități unde activitățile Mega Image și Profi se suprapun.
În plus, va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/subînchirierea/achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate de fuziune.
Potrivit Consiliului Concurenței, Mega Image a fost obligată să adopte măsuri de protejare a tuturor furnizorilor. Se respectă, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. Peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, majoritatea de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de proceduri speciale de protecție.