Retailerii online Temu și Shein au înregistrat o scădere a numărului de utilizatori în SUA, după ce președintele Donald Trump a impus taxe vamale ridicate produselor chinezești și a eliminat o portiță fiscală care le oferea un avantaj în fața concurenței, scrie Financial Times.
Numărul de utilizatori activi lunar ai Temu, un indicator al gradului de implicare în aplicația retailerului chinez, a scăzut cu 51% până la 40,2 milioane în SUA între martie și iunie, potrivit datelor furnizate de firma de analiză de piață Sensor Tower, citate de Financial Times.
Numărul cumpărătorilor americani care utilizează aplicația Shein a scăzut, de asemenea, în aceeași perioadă, deși nu la fel de drastic. Retailerul a înregistrat o scădere de 12% a numărului de utilizatori activi lunar, ajungând la 41,4 milioane, potrivit Sensor Tower.
Shein și Temu au fost pionieri într-un nou model de comerț electronic care a revoluționat industria de retail din lumea occidentală în ultimii cinci ani.
Ambele au evitat taxele de import trimițând produse fabricate în China direct la domiciliul consumatorilor, sub formă de colete individuale.
Prețurile ieftine și campania publicitară intensă pe rețelele sociale au permis Shein și Temu să acumuleze o bază vastă de clienți în doar câteva luni.
Măsura luată de Trump
Pe 2 mai, Trump a eliminat scutirea de taxe de care beneficiau mărfurile de valoare redusă intrate în SUA, cunoscută sub numele „de minimis”, pentru coletele provenite din China și Hong Kong, calificând-o drept „o mare înșelătorie”.
Președintele a înlocuit scutirea, care permitea coletelor cu o valoare mai mică de 800 de dolari să intre în SUA fără taxe vamale, cu o taxă vamală de 90%. Aceasta a fost ulterior redusă la doar 30% ca parte a unei detensionări a relațiilor comerciale cu China.
În urma schimbărilor de politică, Temu și-a revizuit modelul de afaceri. În loc să expedieze produse din fabricile din China, a început să expedieze comenzi de la vânzători cu sediul în SUA.
Scăderea numărului de utilizatori ai Temu și Shein poate fi, de asemenea, legată de o scădere a cheltuielilor de publicitate ale fiecărei companii.
În ultimele trei luni, cheltuielile de publicitate ale Temu în SUA au scăzut cu 87%, iar cele ale Shein cu 69% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Sensor Tower.
Anul trecut, acestea s-au clasat pe locul 10 și 11 în topul celor mai mari agenți de publicitate digitală din SUA, iar acum se află în afara topului 60.
Pe măsură ce mediul din SUA a devenit mai ostil, Temu și Shein și-au mutat atenția către Europa.
Numărul de persoane care au utilizat aplicația Temu în iunie a crescut cu 76% în Franța, 71% în Spania și 64% în Germania, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Sensor Tower. În același timp, numărul de utilizatori activi lunar ai Shein a crescut cu 13-20% în Marea Britanie, Germania și Franța.
Însă creșterea în Europa ar putea fi, de asemenea, în pericol, întrucât UE intenționează să perceapă o taxă de 2 euro pentru coletele mici care intră în blocul comunitar, iar guvernul britanic ia în considerare de asemenea eliminarea acestei scutiri fiscale.