Dezvăluiri

DEZASTRU în bugetul public al comunei Baia de Fier! Funcționari plătiți ilegal din fonduri europene. Prejudiciu – 962.000 de lei!

Inspectorii Camerei de Conturi Gorj au descoperit, în urma unui audit, efectuat în urmă cu exact un an, o serie de abateri grave de la legislație în modul cum a fost gestionat bugetul public al comunei Baia de Fier și l-au găsit responsabil de toate acestea pe primarul Dumitru Turbăceanu, alături de angajați ai primăriei cu atribuții în domeniul financiar-contabil. Dumitru Turbăceanu se află la conducerea Primăriei Baia de Fier din 2012 însă comuna, cu pretenții de stațiune turistică de interes local, a stagnat din punct de vedere al dezvoltării. Una din cauzele involuției se poate desprinde din concluziile ultimului control al Curții de Conturi: în bugetul public al comunei e haos, iar ”neregulile au depășit pragul de semnificație”, adică, pe alocuri, deficiențele frizează penalul.

Majorări salariale ilegale

Inspectorii de conturi au descoperit că până și serviciul de utilități publice nu respectă cerințele legale, adică nu deține licență, modalitatea de gestiune a serviciului de alimentare cu apă nu a fost aprobată printr-o hotărâre a consiliului local, iar cele 5 posturi de personal contractual fac parte din aparatul de specialitate al primarului(?!).
Trebuie spus că, potrivit raportului de audit, în baza unor dispoziții ale primarului Turbăceanu, au fost plătite salarii secretarului, consilierului de la compartimentul de contabilitate și consilierului de la achiziții publice care au depășit indemnizația viceprimarului de 6.650 de lei. Astfel, suma totală plătită ilegal celor trei salariați, în decursul unui an,
este de 94.881 de lei.
Mariana Guțu, consilier la compartimentul contabilitate, împuternicită cu viza de control financiar preventiv, cea care a avizat plățile nelegale, le-a declarat inspectorilor de conturi că s-a bazat doar pe dispoziția primarului. ”Am acordat viza CFPP întrucât la constituirea salariului am avut dispoziție emisă de primar, iar prin aceasta nu s-a stabilit limitele veniturilor salariale”, a menționat Guțu.

Sume necuvenite din proiecte europene

Cel mai grav însă este majorarea salarială acordată unor angajați ai primăriei din cadrul echipelor de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene, având la bază doar dispoziția primarului și pontajele întocmite de secretarul primăriei, în calitate de manager de proiect, fără alte documente justificative din care să rezulte activitatea depusă de echipa de implementare a proiectului și pregătirea profesională a membrilor echipei.
Practic, la finele lunii ianuarie 2018, primarul Turbăceanu a majorat salariile de bază ale unor angajați din primărie cu până la 50%, fără a nominaliza nici măcar proiectul, adică lucrări la drumuri sau reabilitare cămin cultural, și fără a preciza perioadele de timp alocate pe proiect.
Inspectorii de conturi au constatat că, fără a avea niciun fel de tangență cu domeniul proiectului sau cu atribuțiile specifice calificării profesionale unii angajați ai primăriei au fost nominalizați în echipele de proiect și au beneficiat de majorări salariale semnificative, necuvenite, în fiecare lună a anului 2018, fără a presta niciun fel de activitate, iar prin aceasta s-a creat un prejudiciu bugetului de stat.
Culmea este că primarul Dumitru Turbăceanu și-a însușit toate aceste abateri, deși, în calitate de ordonator principal de credite, a dispus plata echipelor din proiect și a aprobat toate sumele, fără ca acestea să fie însoțite de documente justificative, iar în final, în nota de relații data inspectorilor de conturi, a aruncat vina pe secretarul primăriei, manager de proiect.
Toate deficiențele constatate au generat un prejudiciu de 962.000 de lei în bugetul local, iar inspectorii Curții de Conturi au lăsat ca măsură
stabilirea întinderii și dispunerea măsurilor de recuperare a acestui prejudiciu.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *