Ultima oră

Îndulcitorii artificiali: risc dublu de atac de cord și AVC

Un studiu recent a legat xilitolul, un îndulcitor cu conținut scăzut de calorii utilizat în diverse alimente și produse de consum, de un risc aproape dublu de atac de cord, accident vascular cerebral și deces la persoanele care consumă cele mai mari niveluri de îndulcitor.

Folosit în multe alimente fără zahăr, dar și în produse precum guma de mestecat și pasta de dinți, xilitolul este asociat cu un risc ridicat de atac de cord, accident vascular cerebral și deces, la persoanele care îl consumă în mod regulat, potrivit unui studiu recent.

Dr. Stanley Hazen, director la Centrul pentru diagnostic și prevenire cardiovasculară al Institutului de cercetare Lerner al Clinicii Cleveland, a descoperit că nivelurile de xilitol pot crește semnificativ după consumul unei băuturi tipice cu acest îndulcitor.

„Le-am dat voluntarilor sănătoși o băutură tipică cu xilitol pentru a vedea cât de ridicate ar fi nivelurile, iar acestea au crescut de 1.000 de ori. Când mâncați zahăr, nivelul de glucoză poate crește cu 10% sau 20%, dar nu crește de 1.000 de ori”, a spus Hazen, care conduce, de asemenea, Centrul pentru microbiom și sănătate umană al Clinicii Cleveland, potrivit CNN.

Autorul studiului avertizează că niciodată oamenii nu au consumat mai mult xilitol decât în ultimele două decenii, de când „am început să ingerăm alimente procesate complet artificiale și substituite cu zahăr”.

Cheaguri de sânge
În căutarea unui stil de viață mai sănătos, mulți dintre noi înlocuim produsele folosite în mod obișnuit cu unele fără zahăr, dar asta ne poate pune viața în pericol.

Anul trecut, cercetătorii au constatat că xilitolul și eritritolul, un alt îndulcitor cu conținut scăzut de calorii, pot contribui la formarea de cheaguri de sânge, creșterea riscului de atac de cord și accident vascular cerebral.

Concret, eritritolul și xilitolul pot determina trombocitele din sânge să se coaguleze mai ușor. Cheagurile se pot desprinde și se pot deplasa spre inimă, declanșând un atac de cord, sau spre creier, declanșând un accident vascular cerebral.

Dr. Matthew Tomey de la Mount Sinai Fuster Heart Hospital din New York, care nu a fost implicat în studiu, a remarcat că diferențele în comportamentul trombocitelor au fost observate chiar și după consumul unei cantități modeste de xilitol. Totuși, el a subliniat că aceste experimente nu demonstrează în mod direct o legătură între xilitol și evenimentele clinice.

„Diferențele în comportamentul trombocitelor au fost observate chiar și după ce o persoană a consumat o cantitate modestă de xilitol într-o băutură tipică pentru o porție consumată în viața reală”, a remarcat Dr. Matthew Tomey, potrivit sursei citate.

Circa 61% dintre adulții americani sunt susceptibili să sufere de boli cardiovasculare până în 2050, astfel, reducerea activității de coagulare este un tratament cheie folosit de cardiologi. Orice coagulare suplimentară a trombocitelor este un semn rău, a declarat Dr. Andrew Freeman, director de prevenire cardiovasculară și wellness la National Jewish Health din Denver.

„Acesta este un alt avertisment că ar trebui să trecem la apă, pe locul doi fiind ceaiul sau cafeaua neîndulcită”, a adăugat medicul.

Pe de altă parte, Carla Saunders, președinta Calorie Control Council, a respins rezultatele studiului, afirmând că acestea contrazic decenii de dovezi care susțin siguranța îndulcitorilor cu conținut scăzut de calorii. Ea a considerat că aceste constatări îi dezavantajează pe cei care utilizează îndulcitori alternativi în încercarea de a-și îmbunătăți sănătatea.

Ce este xilitolul?
Xilitolul, un îndulcitor cu mai puține calorii, este folosit într-o varietate de produse precum gumă de mestecat, pastă de dinți și siropuri. Deși se găsește în mod natural în unele alimente, cum ar fi fructele și legumele, cantitățile sunt mici.

„Dacă faceți de fapt calculele, este nevoie literalmente de un tonaj de fructe pentru a fi echivalent cu o prăjitură pentru diabetici care poate avea cam nouă grame de xilitol, care este o cantitate tipică de pe etichetă. Ar fi ca și cum ai mânca sare la nivelul unei lingurițe de sare”, a precizat Dr. Stanley Hazen.

În uz comercial, este obținut din diverse surse, inclusiv știuleți de porumb și mesteacăn.

„Este vândut ca un așa-numit îndulcitor natural.”, a mai spus Hazen.

Xilitolul este promovat ca fiind prietenos cu pacienții diabetici și potrivit pentru dietele cu conținut scăzut de carbohidrați.

„Cu toate acestea, persoanele cu risc de diabet sunt printre cele mai vulnerabile la evenimente de coagulare. Ne adresăm persoanelor nepotrivite”, adaugă autorul studiului.

Mai ieftin decât zahărul
Expunerea la xilitol a crescut în ultimele două decenii odată cu recunoașterea ca fiind sigură de către FDA, fiind utilizat din ce în ce mai mult în alimente și băuturi, în care înlocuiește zahărul.

„Xilitolul este mai ieftin de fabricat decât zahărul din trestie de zahăr și, prin urmare, este din ce în ce mai mult încorporat ca înlocuitor de zahăr în alimente. Unele băuturi de 12 uncii care folosesc xilitol ca principal îndulcitor artificial pot conține 30 de grame sau mai mult. Puteți chiar să îl cumpărați în vrac de la magazinul alimentar unde vi se spune să îl folosiți ca înlocuitor unu la unu al zahărului în bucătăria de acasă.”, adaugă dr. Hazen.

Cercetările au arătat că unii îndulcitori artificiali pot afecta negativ metabolismul, îngreunând pierderea în greutate.

Studiul recent publicat în European Heart Journal a analizat probe de sânge de la peste 3.200 de persoane pentru a găsi substanțe chimice care prezic riscul de atac de cord, accident vascular cerebral sau deces. Cercetătorii au descoperit că zaharurile alcoolice, inclusiv xilitolul și eritritolul, pot crește acest risc. Persoanele cu niveluri ridicate de xilitol aveau un risc aproape dublu de evenimente cardiovasculare grave. Aceste îndulcitori par să activeze receptorii trombocitelor, favorizând coagularea.

OMS a avertizat în 2023 asupra utilizării îndulcitorilor artificiali pentru pierderea în greutate și a cerut mai multe cercetări privind toxicitatea lor pe termen lung.

„Prin munca lor, cercetătorii au făcut lumină asupra siguranței înlocuitorilor de zahăr. Mai sunt multe de învățat. Între timp, merită să ne amintim că înlocuitorii de zahăr nu înlocuiesc un angajament sincer față de mai multe elemente ale unei diete și ale unui stil de viață sănătos.”, concluzionează Dr. Tomey de la Mount Sinai.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *