Ultima oră

O nouă taxă de drum intră în vigoare. Ce impact va avea asupra transportului rutier

O nouă taxă de drum va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Aliniată la noile cerințe europene prevăzute de Directiva Eurovignette, schimbarea va avea un impact semnificativ asupra sectorului de transport, susțin specialiștii din piață.

Noua taxă de drum face parte din obiectivele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acesta este un angajament european strategic, cu implicații directe asupra mediului, infrastructurii și economiei naționale. Pe principiul „poluatorul plătește”, TollRO va calcula taxa în funcție de kilometri parcurși și norma de poluare a vehiculului, contribuind astfel la reducerea emisiilor, la un transport rutier sustenabil și la finanțarea autostrăzilor.

„Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de ani de zile în Europa. Austria și Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendința se extinde acum la nivel european, Danemarca anunțându-și aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru 2025, urmată în 2026 de Olanda și România. Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru vehiculele mai puțin poluante”, a declarat Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis.

Potrivit simulărilor prezentate de autorități, impactul financiar asupra transportatorilor va fi considerabil: costul anual al taxei pentru un camion care circulă 100.000 km/an pe autostradă ar putea crește de la 1.210 euro la peste 7.000 euro – o majorare de peste 500%. În același timp, și pentru autoturisme se prevede o creștere a valorii rovinietei, de la 28 euro la aproximativ 50 euro.

Costurile de transport pot crește cu 5-10%
Tranziția către un sistem de taxare mai modern, ecologic și diferențiat are potențialul de a stimula modernizarea parcului auto și reducerea emisiilor de CO₂ în transporturi, consideră reprezentanții Eltra Logis, precizând că, în cazul în care acest sistem va fi corelat cu politici publice de sprijin – precum subvenții pentru achiziția de camioane electrice sau mai puțin poluante și scutiri de taxe pentru vehiculele ecologice – el poate deveni un catalizator pentru înnoirea parcului auto, un pas esențial pentru alinierea României la standardele europene.

În prezent, multe camioane utilizate în transportul intern sunt vehicule retrase de pe rutele internaționale, deci în general vechi și cu nivel ridicat de emisii. O politică fiscală inteligentă poate schimba această realitate în beneficiul tuturor actorilor din industrie.

Implementarea sistemului TollRO este estimată să genereze o creștere a costurilor de transport cuprinsă între 5 și 10%, cu potențial impact asupra întregului lanț de aprovizionare și, implicit, asupra prețurilor finale pentru consumatori.

Totodată, există incertitudini legate de efectele asupra traficului de tranzit, în special pentru camioanele provenite din state precum Turcia, Bulgaria sau Grecia. Deși intrarea României în spațiul Schengen oferă un avantaj competitiv, noile taxe ar putea determina o parte dintre operatorii de transport să aleagă rute alternative prin Serbia sau alte țări vecine.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *