„Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii, afiliată la Blocul Național Sindical (BNS), federație care reprezintă interesele funcționarilor publici și personalului contractul din cadrul caselor județene de pensii și nu numai, a luat act cu surprindere de proiectul de lege pentru testarea anuală a funcționarilor depus la Senatul României prin care funcționarii publici ar putea fi testați anual, la locul de muncă. Testul ar putea conține întrebări din legislație, iar cine ia notă mică riscă să fie concediat. Evaluarea anuală a performanțelor profesionale ale funcționarilor publici ar putea să cuprindă şi un test scris”, a informat miercuri BNS.
Acesta trebuie se verifice cunoștințele teoretice privind legile care se aplică în activitățile desfășurate de angajații de la stat.
Astfel, proiectul de act normativ prevede completarea art. 485 din codul administrativ și Anexa nr. 6 la codul administrativ referitoare la “evaluarea performantelor individuale ale funcționarilor publici”.
Cine nu ia măcar nota 3 este concediat
Potrivit proiectului evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici va cuprinde, pe lângă evaluarea gradului și a modului de atingere a obiectivelor individuale și a gradului de îndeplinire a criteriilor de performanță, și evaluarea, prin verificarea in scris, a cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este ceruta conform fișei postului funcționarului public.
Conform propunerii, fiecare răspuns la verificarea cunoștințelor teoretice actualizate va fi evaluat cu nota de la 1 la 5, iar obținerea unei note mai mici de 3 atrage acordarea calificativului necorespunzător.
Din expunerea de motive reiese că scopul propunerii este acela de a crește performanța instituțională în sfera publică.
În fapt, spun sindicaliștii, „introducerea în procesul de evaluare a performantelor individuale ale funcționarului public a probei de verificarea în scris a cunoștințelor teoretice nu va contribui la crearea unui corp de profesioniști în administrația publică și nici la modernizarea funcției publice”.
Măsurile încalcă stabilitatea funcției publice
„Măsurile propuse sunt abuzive, pot duce la încălcarea principiului stabilității funcției publice, nu sunt adecvate cerințelor actuale din administrația publica și crează discriminări fata de celelalte categorii de personal bugetar.
Prin modificările propuse se vă pune presiune pe funcționarul public care, cu ocazia evaluării, va trebui să memoreze textul legii și să îl reproducă în mod corespunzător, fără a avea importanță modul de interpretare și aplicare a legii.
Soluția legislativă nu ține cont de prevederile de la art 16 alin. (2) din Anexa nr. 6 la codul administrativ, potrivit cărora obiectivele stabilite în vederea evaluării performantelor individuale ale funcționarilor publici se stabilesc în conformitate cu atribuțiile din fișa de post, prin raportare la funcția publică deținută, gradul profesional al acesteia, cunoștințele teoretice și practice și abilitățile necesare exercitării funcției publice deținute de funcționarul public. Conform codului administrativ în vigoare, funcționarul public este evaluat și în raport de cunoștințele teoretice specifice postului ocupat”, spune sindicatul.
Oricum, cine nu cunoaște legea nu își poate îndeplini atribuțiile din fișa postului
De fapt, arată BNS, în exercitarea prerogativei de putere publică, funcționarul public pune în executare acte normative, iar evaluarea anuală se realizează în raport de modul de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu care decurg din această activitate.
În acest context, nu se justifică introducerea în procesul de evaluare a performanțelor funcționarilor publici a unei probe teoretice sub aspectul cunoașterii actelor normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului. Funcționarul public care nu cunoaște legislația specifică domeniului de activitate, nu își poate îndeplini atribuțiile care decurg din funcția publică pe care o deține.
De asemenea, acest demers legislativ nu vă garanta un mod unitar și obiectiv de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici și pot apărea situații în care pentru o categorie de funcționari subiectele pot fi mai complexe, iar pentru o altă categorie pot fi mai abordabile. Această situație putând descuraja funcționarul public și interesul pentru funcția publica.
Propunerea nu ține cont de contextul actual marcat de globalizare și generalizare a unor transformări cu dinamică senzațională care face imperios necesară trecerea la o transformare digitală a tuturor activităților de la nivelul instituțiilor publice.
Propunerea readuce în trecut administrația publică
„Dimpotrivă, propunerea readuce în trecut administrația publică prin introducerea obligației de “memorare a legii” în loc să se urmărească perfecționarea profesională a funcționarului public în raport de cerințele actuale”, arată BNS.
În egală măsură, legea privind salarizarea din sectorul public precum și Codul Administrativ prevăd evaluarea anuală a lucrătorilor funcționari publici și/sau contractuali, modalitatea de evaluare a fiecărei categorii de personal este prevăzută de diferite acte normative, astfel și în momentul de față se face evaluarea personalului din sectorul public, a mai introduce încă o metodă de evaluare nu face altceva decât să supralegifereze și să creeze haos în sistemul public. Totodată este de neînțeles de ce parlamentarii nu vin cu o propunere de lege privind salarizarea în sectorul public, lege întârziată și așteptată prin care sistemul de salarizare să fie unul echitabil, pe principii sănătoase astfel încât să ne mai existe diferențe de salarizare intre aceleași categorii de funcționari.
„În considerarea celor mai sus menționate propunerea legislativă va avea un impact negativ asupra funcționarilor publicii prin impunerea unor evaluări anuale care îi obligă să “memoreze” legea în detrimentul calității muncii și a formării și perfecționării lor profesionale”, punctează sindicaliștii.