Dezvăluiri

Ultimele tunuri la Teatrul ”Elvira Godeanu”: 4 milioane de la Guvern! Limbaj obscen, schimbarea de sex a lui Făt-Frumoasa și ”cheltuieli dubioase”, ultima reprezentație a lui Brehuță!

Teatrul Dramatic ”Elvira Godeanu” este, din nou, în centrul unui scandal uriaș generat de un spectacol produs de instituție, plus o reprezentație de stand up comedy, cu nelipsitul limbaj vulgar, care a avut loc chiar pe scena acesteia. Spectacolul ”Toboșarul”, unul ”de zile mari”, așa cum îl anunțau reprezentanții teatrului, care a avut premiera pe 15 septembrie, i-a contrariat pe unii părinți care au urmărit piesa, alături de copii. ”Să-mi explice ce viziune artistică face schimbări de sex și tulburări de personalitate, în fața unor copii cu vârste între 5-10 ani, veniți să vadă spectacolul. Ce voia autorul să scoată în evidență când l-a făcut pe Făt-Frumos femeie, iar în plus, trei bărbați, cu barbă și mustață, au rol de gheișe, în jurul împăratului”, a comentat, revoltat, un tânăr, tată a două fetițe. În următoarea zi, pe scena Teatrului Dramatic ”Elvira Godeanu” a avut loc un spectacol de stand up comedy, cu limbaj obscen. După reacțiile din spațiul public, viceprimarul municipiului Tg-Jiu, Gabriel Coica, a ținut să precizeze că a cerut deja explicații conducerii TDEG, în legătură cu aceste aspect, dar și cu privire la suma cheltuită de instituția de cultură.

Teatrul Dramatic ”Elvira Godeanu” din Tg-Jiu a deschis stagiunea 2022-2023, pe 15 septembrie, cu spectacolul ”Toboșarul”, pus în scenă de Mălina Andrei și Radu Botar, nașul managerului Cosmin Ciobănuc Brehuță.

Așa zisul ”Basm-art” nu are prea multe în comun cu basmul de odinioară cu Ilene Cosânzene, Feți Frumoși, Sânziene și Împărați, atâta vreme cât Făt-Frumos era o femeie care se transformă, ulterior în bărbat, iar Împăratul avea niște gheișe cu barbă, ci mai degrabă se aseamănă cu o paradă LGBT. Doar zmeii, balaurii și alte făpturi caudate au atras atenția copiilor veniți în Amfiteatrul din centrul orașului. Ba mai mult, părinții micuților au fost contrariați de cele văzute, din cauză că nimic nu mai semăna cu basmele lui Ispirescu pe care le citiseră ei în copilărie. ”Cum le explic eu copiilor că Făt-Frumoasa a devenit Făt-Frumos și mai ales ce-i cu femeile alea cu mustață și barbă, ce fac pe gheișele în jurul Împăratului. Mă deranjează chestiile astea. Ăsta e spectacol pentru copii? E incredibil așa ceva”, a spus un târgujian venit cu copiii la teatru.

Trebuie spus că managerul Cosmin Ciobănuc Brehuță a avut un rol cu greutate în acest spectacol, a jucat rolul unui cal.

Spectacolul a avut și costuri uriașe, unele cheltuieli fiind dubioase, după cum spunea viceprimarul Coica, ulterior, într-o postare pe Facebook.

” O altă cheltuială dubioasă este cea legată de producția piesei “Toboșarul”. Pentru realizarea acesteia, deşi la aprobarea bugetului conducerea teatrului s-a angajat că o va produce cu o anumită sumă, în cadrul programului „File din poveste”, piesa care deja a avut avanpremiera în cursul acestei săptămâni, deci a fost produsă, a costat dublu sau poate chiar mai mult de atât. Nu avem detalii întrucât nici până în prezent nu a existat o comunicare clară a acestor informații. În schimb, deşi avanpremiera piesei a avut deja loc, conducerea teatrului a transmis Consiliului Local o solicitare de rectificare bugetară, destinată să acopere cheltuielile de peste 100000 lei făcute ÎN PLUS!

Chiar dacă, pe lângă subvenția oferită de primărie, instituția a beneficiat şi de sume importante de bani primite de la Guvernul României, consider că transparența în cheltuirea banilor publici este prioritară şi că această risipire inconştientă a bugetului Teatrului Dramatic „Elvira Godeanu” trebuie să înceteze”, a scris viceprimarul.

Potrivit unor surse, doar scenografia spectacolului a fost plătită cu 26.000 de lei, iar bugetul acestuia a fost cu mult depășit, acesta fiind și motivul pentru care managerul Brehuță, aflat în ultimele sale săptămâni la conducerea TDEG, a mai cerut 100.000 de lei la Primăria Tg-Jiu. Trebuie spus că, doar într-o singură zi, TDEG a făcut ”cumpărături” (a se citi achiziții directe) de pe SICAP de aproape 30.000 de lei, unele articole fiind la prețuri aproape duble, în comparație cu cele care se practică pe piață.

De menționat că, la propunerea Ministerului Dezvoltării și în baza unei solicitări a Primăriei Municipiului Tg-Jiu, Guvernul a alocat, la finele lunii trecute, suma de 4 milioane de lei pentru Teatrul Dramatic ”Elvira Godeanu”, cu scopul de a acoperi cheltuielile legate de asigurarea funcționării și pentru derularea unor investiții.

Nici nu s-au făcut bine formalitățile prin care banii să intre în bugetul instituției, (adică o rectificare bugetară care trebuie aprobată de Consiliul Local Tg-Jiu) că managerul Brehuță a și ieșit la shopping. Acesta a dorit să schimbe scaunele din sala de spectacole cu unele de o calitate inferioară. Achiziția a fost inițiată, câtă vreme au și fost montate câteva scaune de probă, însă, cel mai probabil, nu s-a finalizat cu acceptarea ofertei, din cauza scandalului iscat.

” De altfel, mai ales în ultima vreme, s-a observat, la teatru, o rapiditate de cheltuire a banilor din buget, fără o prioritizare şi fără o analiză de oportunitate sau de raportare la calitate-preț. În ultima categorie, se încadrează investiția de schimbare a scaunelor din sala de spectacole. O să verific dacă această lucrare este absolut necesară pentru confortul spectacolelor sau pentru avizarea sălii, conform legislației în vigoare. În caz contrar, nu trebuie făcută doar pentru a cheltui, până la finalul mandatului de manager, toți banii din bugetul instituției. Atașez câteva fotografii cu scaunele ce urmau a fi achiziționate, în care este vizibilă calitatea net inferioară față de cea a scaunelor existente. Această investiție ar fi angrenat instituția, dacă nu aș fi solicitat o analiză mai profundă, în cheltuirea, pe repede înainte, a unor sume foarte mari”, a arătat viceprimarul Coica în postarea de pe Facebook.

Practic, picătura care a umplut paharul a fost spectacolul de stand up comedy care a avut loc, pe 16 septembrie, pe scena TDEG, ”Costel & Friends”, considerat un sacrilegiu, în contextul în care era cunoscut faptul că la astfel de reprezentații este uzual limbajul obscen.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *