Format din fuziunea Faurecia și Hella, compania Forvia invocă drept cauză principală dificultățile majore cu care se confruntă industria auto din Europa. Decizia afectează direct 74 de angajați, care vor intra într-un program de concediere voluntară, conform informațiilor furnizate pentru Economedia. Acest anunț vine la mai puțin de doi ani după deschiderea centrului, în 2023, o investiție care viza extinderea capacităților companiei în domeniul conducerii autonome și senzorilor radar. Însă estimările optimiste de atunci au fost contrazise de evoluțiile recente ale pieței.
Reducerea numărului de proiecte și schimbările structurale din industrie
Forvia explică faptul că schimbările structurale din industria auto europeană au dus la o scădere semnificativă a cererii pentru proiectele planificate inițial. Compania a constatat o reducere a numărului de proiecte, o stagnare a producției auto și o presiune crescândă asupra costurilor, factori ce au făcut imposibilă menținerea activității centrului din Iași.
„Condițiile care au justificat deschiderea locației nu mai sunt valabile, ceea ce a dus la o capacitate disponibilă mult prea mare”, se arată într-un răspuns oficial al companiei. Estimările arată că producția de vehicule în Europa va rămâne la un nivel scăzut – între 16 și 17 milioane de unități anual – cel puțin până în 2030. De asemenea, ritmul electrificării s-a încetinit, afectând planurile de dezvoltare ale multor furnizori de tehnologie.
Măsuri sociale pentru angajați
Reprezentanții Forvia Hella subliniază că, deși decizia este una dificilă, compania își asumă responsabilitatea față de angajați. Programul de încheiere voluntară a contractelor de muncă include pachete compensatorii peste nivelul minim legal, precum și sprijin activ pentru reintegrarea profesională.
„Am implementat o serie de măsuri pentru a facilita integrarea lor în noi roluri profesionale și oferim sprijin activ în identificarea de oportunități pe piața muncii”, au transmis oficialii companiei.
De asemenea, Forvia recunoaște aportul echipei din Iași, menționând nivelul ridicat de competență și relațiile solide construite cu comunitatea locală în cei doi ani de activitate.
„Factorii care au intervenit și au determinat schimbarea sunt externi și nu reflectă capacitatea echipei din Iași sau a comunității”, se arată în comunicatul transmis.
Nu este un caz izolat: și Oradea, și Timișoara afectate
În decembrie 2024, Forvia închisese deja centrul tehnic din Oradea, invocând motive similare: presiunea concurențială ridicată și subutilizarea resurselor. Aceste mișcări fac parte din programul „EU-Forward”, prin care grupul intenționează să ajungă până la 10.000 de posturi în Europa în următorii cinci ani.
În România, Forvia are aproximativ 4.500 de angajați în multiple locații: fabrici Faurecia la Tălmaciu, Craiova, Mioveni, Râmnicu Vâlcea, Cățeasca, precum și centre HELLA la Timișoara, Arad, Lugoj, Oradea și Iași. Cu toate acestea, compania își reevaluează continuu structura operațională pentru a-și menține competitivitatea pe o piață europeană aflată în schimbare.
Continental urmează același trend
Concedierile din industria auto nu se opresc la Forvia. Recent, și grupul german Continental a confirmat că va renunța la aproximativ 640 de posturi în sectorul auto din România, alături de alte 230 de locuri de muncă vizate în cadrul fabricii ContiTech OESL din Timișoara. Aceste măsuri de „optimizare” reflectă, la rândul lor, dificultățile structurale ale pieței europene și presiunea tot mai mare asupra marjelor de profit.
Deși Forvia își exprimă regretul pentru închiderea punctului de lucru din Iași, compania afirmă că domeniul conducerii autonome rămâne o direcție strategică importantă. Totuși, adaptarea la realitățile pieței impune o reconfigurare a resurselor.