Va fi interzis la toate mașinile! Fibra de carbon, cunoscută pentru combinația sa de greutate redusă și rezistență ridicată, ar putea fi desemnată drept „substanță periculoasă” de către Uniunea Europeană. Decizia ar putea avea consecințe grave pentru industria auto, unde acest material este folosit frecvent pentru proprietățile superioare. Producătorii auto și șoferii români trebuie să se conformeze noilor reguli, dacă acestea vor intra în vigoare după dezbatere.
Va fi interzis la toate mașinile!
Producătorii de automobile ar putea fi obligați să reducă semnificativ sau chiar să renunțe complet la folosirea fibrei de carbon în procesul de fabricație, în cazul în care noua reglementare europeană va fi adoptată. Autoritățile europene avertizează că fibrele de carbon pot elibera particule care pot fi inhalate și pot prezenta riscuri la contactul cu pielea. Măsura ar putea deveni aplicabilă începând cu anul 2029 și va fi valabilă în toate țările europene. Parlamentul European propune ca fibra de carbon să fie adăugată pe lista substanțelor periculoase, alături de plumb, cadmiu, mercur și crom.
Cei mai afectați de noile reglementări ar fi producătorii de vehicule sport și supercaruri, pentru care fibra de carbon este un element esențial în obținerea performanțelor ridicate. Totodată, nici constructorii de automobile electrice nu vor scăpa de impact, deoarece mulți dintre ei folosesc acest material în structura șasiului și în diverse componente, pentru a reduce greutatea totală și a crește eficiența. Rămâne de văzut dacă noua lege va fi adoptată și dacă va intra în vigoare. Cert este că se preconizează o reacție puternic negativă din partea sectoarelor auto.
Lege pentru toți șoferii din statele membre UE
Uniunea Europeană va impune o nouă lege pentru toți șoferii din statele membre UE. Concret, conducătorii auto vor rămâne mult mai ușor fără permisul de conducere atunci când sunt implicați în accidente rutiere sau când săvârșesc ilegalități în trafic. Conform noilor reguli, orice restricții sau interdicții introduse de autoritățile unui stat membru împotriva unui șofer pentru a-l sancționa în cazul unui accident rutier grav se vor aplica și în țara în care a fost eliberat permisul auto al persoanei respective. Apoi, țara care a emis carnetul de șofer va trebui să aplice măsura pentru întregul teritoriu al UE.
Reformele fac parte dintr-un pachet de siguranță rutieră care își propune să reducă la jumătate numărul deceselor și al persoanelor rănite pe drumurile europene până în 2030. Noua lege se află în dezbatere și rămâne de văzut când va intra în vigoare. O altă lege europeană care îi vizează și pe șoferii români se referă la interzicerea dreptului de reparare a mașinii. Mașinile mai vechi de 15 ani primesc interzis la reparații. Această lege va deveni obligatorie în România. Un viitor regulament, care așteaptă aprobarea atât din partea Parlamentului European, cât și din partea Consiliului UE, introduce conceptul de „vehicul rezidual.” Conform propunerii actuale, vehiculele reziduale sunt cele cu o vechime de peste 15 ani. În această categorie vor intra autovehiculele cu defecțiuni majore la motor, frâne și direcție. Odată incluse în categoria mașinilor reziduale, autovehiculele nu vor putea fi reparate, ci vor fi retrase pentru casare.
Legea se află deocamdată în dezbatere, la fel ca reglementarea care vizează renunțarea completă la fibra de carbon în procesul de fabricație a mașinilor.