Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a subliniat marți, în cadrul Conferinței educaționale V.R.E.M. de la Târgu Jiu, importanța unei abordări coordonate și eficiente în combaterea consumului de droguri și a violenței în școli. El a afirmat că este necesar ca acțiunile să se desfășoare pe mai multe niveluri și că „în jurul școlilor trebuie făcută curățenie”.
Potrivit ministrului, responsabilitatea nu revine exclusiv unităților de învățământ, ci trebuie împărțită cu alte autorități relevante. „Vorbim despre droguri și violență, se iau măsuri peste măsuri, eu am baza de date la minister, sunt zeci de mii de activități, nu exagerez, dacă pun împreună drog și violență în cele 6.000 plus unități școlare cu personalitate juridică în fiecare an. Problema este că nici noi nu le facem de multe ori bine și toată lumea așteaptă cumva greșit ca doar școala să facă ceva”, a explicat el.
Daniel David a subliniat că autoritățile locale și Ministerul de Interne trebuie să acționeze ferm în comunitățile din jurul școlilor: „În primul rând, în jurul școlilor trebuie să facem curățenie, și nu noi, Ministerul de Interne și autoritățile locale, efectiv curățenie, fără dealeri, fără droguri, cine are comportament agresiv – monitorizat și întrebat cu ce se ocupă”.
În interiorul școlilor, ministrul a pledat pentru construirea unei culturi organizaționale bazate pe valori clare, opuse violenței și consumului de droguri, care să fie asumate de întreaga comunitate educațională. „Ne trebuie o cultură organizațională care să promoveze valori opuse violenței și consumului de droguri, dar nu numai în teorie, trebuie să fie valori asumate de școală, un regulament pe care părinții trebuie să-l cunoască, copiii trebuie să-l cunoască. Faptul că raportezi astfel de comportamente nu înseamnă că ești pârâciosul clasei, înseamnă că ești un om căruia îi pasă ca lucrurile să funcționeze bine”, a precizat el.
Ministrul a anunțat, de asemenea, o măsură concretă ce urmează a fi implementată în perioada următoare: un ordin prin care să fie permise sesizările anonime. „Ca să încurajăm și mai mult această cultură prin care promovăm o atitudine antidrog și antiviolență, probabil că săptămâna viitoare voi semna ordinul, este pe circuit, pentru a putea face și sesizări anonime, fiindcă de multe ori oamenii au această reținere să facă sesizare cu nume semnat, că după aceea cel despre care am spus că am văzut ceva în neregulă se supără pe mine”, a declarat Daniel David.
El a subliniat gravitatea fenomenului, care nu afectează doar relațiile dintre elevi, ci și pe cele dintre elevi și profesori. „Problemele sunt foarte, foarte grave și nu vizează doar comportamentul profesorilor față de elevi sau al elevilor între ei, ci invers, și comportamentele violente sau agresive ale elevilor față de profesori, că suntem toți în aceeași comunitate. Și aici avem forme, și avem forme destul de bune, nu știu cum, parcă e blestem pentru noi să ducem mereu această bătălie a formelor fără fond, tot creăm forme, tot creăm reguli și când să le implementăm, nu vedem conținutul. Trebuie să construim împreună”, a conchis ministrul.
Evenimentul la care a făcut aceste declarații a fost organizat de profesorul Dana Constantinescu de la Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu” și a avut ca temă Standardizarea Educației, desfășurându-se la Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, în prezența elevilor și a cadrelor didactice.