Programul RABLA va fi blocat timp de doi ani, după ce a schimbat piața auto în 20 de ani. În baza programului, vreme de două decenii, peste 700.000 de oameni și-au luat mașini noi, cu vouchere care au ajuns și la 10.000 de euro. Banii de la Rabla vor fi folosiți de acum pentru proiecte din PNRR, spun surse oficiale.
Începerea programului Rabla Auto 2025 a fost suspendată cu o zi înainte de pornirea celei mai așteptate etape, cea pentru persoanele fizice. Cele mai mari două asociații ale industriei auto au calificat suspendarea ca fiind o decizie care va avea „impact dezastruos” și una care este „inacceptabilă”.
Administraţia Fondului pentru Mediu anunța în 18 iunie suspendarea tuturor programelor de finanțare în desfășurare. Ulterior, AFM a revenit și a precizat că s-a decis „suspendarea lansării tuturor programelor de finanțare, inclusiv lansarea sesiunii Rabla pentru persoane fizice”, care era programată pentru 19 iunie.
Anularea Programului Rabla poate băga în faliment dealerii auto din România
Această decizie ar putea genera un dezechilibru uriaș în piața auto și în situația financiară a multor companii specializate în vânzarea de automobile.
Industria auto din România, atât cei doi producători, Ford și Dacia, cât și rețelele de dealeri, au așteptat cu sufletul la gură Programul Rabla, pentru a recupera scăderile vânzărilor din 2024.
Amânarea timp de șase luni a programului a adâncit și mai mult criza, astfel că o anulare definitivă în acest moment ar reprezenta un dezastru pentru industria auto.
Numărul de mașini care ar fi putut fi vândute prin Rabla în 2025 ar fi putut genera venituri de aproximativ un miliard de euro și aproape 200 de milioane de euro TVA pentru stat. Alte venituri sunt generate pentru buget prin celelalte afaceri conexe ale acestor mașini, susțin specilaliștii.