Un echipaj, format din asistent și ambulanțier, de la Substația Tg-Cărbunești a SJA Gorj, se află în izolare, de cinci zile din cauză că au intrat în contact cu un pacient întors din Anglia, recent, fără a purta echipament de protecție.
Pacientul se afla în autoizolare, în apartamentul unui prieten, aflat în vecinătatea spitalului din Tg-Cărbunești, iar într-una din serile de la finele săptămânii trecute, în jurul orelor 23,00 n-a mai răspuns la telefon.
Soția sa, asistent la spitalul din oraș, aflată în tură la serviciu, a alergat disperată la acel apartament, situat la parterul unui bloc, a spart unul din geamuri și a intrat în locuință unde l-a găsit pe bărbat în stare de inconștiență, cel mai probabil, fiind intoxicat cu monoxid de carbon.
Disperată și panicată, asistenta n-a mai așteptat ambulanța, l-a scos pe soțul său din apartament, ajutată de alți trei bărbați, a anunțat-o pe asistenta șefă de pe acea tură și l-a transportat pe soțul său la spital cu autoturismul familiei.
Echipajul de la Ambulanță a făcut cale-ntoarsă și a mers la spital în camera de primiri urgențe să vadă care e starea pacientului. Astfel, în contact cu pacientul au intrat cele două persoane care compuneau echipajul de pe ambulanță, alte șase persoane, asistente și infirmiere din camera de primiri urgențe, soția sa și alți trei bărbați care l-au scos din apartament.
Ca și cum nimic nu s-a întâmplat, echipajul de pe ambulanță a fost trimis acasă, de șefii SJA. Ambulanțierul a mers acasă unde a intrat în contact cu toți membrii familiei sale, iar asistenta a fost mai inspirată și s-a izolat de familie, într-o garsonieră din Valea Jiului, conștientă că a intrat în contact cu pacientul, fără să aibă echipament de protecție.
Abia a doua zi, în jurul orelor 13,00, DSP Gorj a decis ca echipajul să fie izolat și abia atunci conducerea SJA a dispus ca asistentul și ambulanțierul să intre în izolare.
Mitroi: Să nu fim risipitori!
Managerul SJA Gorj, Constantin Mitroi, a încercat să dea o altă nuanță situației, într-o intervenție telefonică la postul local de televiziune Tele3, și să tranșeze lucrurile în favoarea sa, însă a recunoscut că a trimis echipajul acasă, deși intrase în contact cu pacientul aflat în izolare, întors în țară din Anglia.
„Acum două zile am avut un apel prin 112, seara, la ora 23,00, pentru că m-a sunat medicul coordonator și a fost deplasarea ambulanței pentru un caz normal. Între timp, soția dumnealui, care, culmea, e asistent medical în UPU Tg-Cărbunești, nu a spus adevărul, că soțul, pentru care se făcuse solicitarea, era venit din Anglia. Și echipajul s-a dus ca la un caz normal. În momentul în care mi s-a raportat acest lucru, i-am trimis direct acasă, nu i-am lăsat un minut în plus. Am raportat Direcției de Sănătate Publică și mi-a indicat, pentru orice eventualitate, să-i trimit în izolare”, a declarat Mitroi.
Managerul Serviciului Județean de Ambulanță Gorj s-a autodenunțat, practic, prin declarațiile făcute, și a spus că, deși instituția a primit echipamente de protecție ”se face economie” chiar și de minimul de echipament, adică măști și mănuși.
„Noi, Serviciul de Ambulanță avem stocuri de echipamente de protecție, problema este alta: având în vedere conjunctura mondială și că stocurile la nivel național sunt zero la orice echipament de protecție, vă dați seama că de unde iei și nu mai pui la loc se termină și încercăm să fim și noi cât mai economi, să nu fim risipitori, să nu aruncăm cu mănușile și cu măștile în stânga și în dreapta, să lăsăm la discreția echipajelor ca să facă un abuz de ele”, a afirmat Constantin Mitroi.
Măști de protecție, doar scriptic
Această așa zisă măsură a conducerii SJA, de a raționaliza echipamentele de protecție este ilogică, nereală și frizează penalul, atâta vreme cât salvatorii sunt expuși pericolului de a fi infectați cu COVID-19, iar Direcția de Sănătate Publică Gorj, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Gorj și chiar Parchetul de pe lângă Judecătoria Tg-Jiu ar trebui să verifice faptul că, deși echipajele primesc doar două măști, la intrarea în tură, la finalul programului semnează pentru un număr mai mare de măști, în funcție de numărul intervențiilor pe care le-au avut.
De exemplu, dacă un echipaj, format din asistent și ambulanțier, a intervenit la cinci solicitări, pe documentele de la încheierea programului sunt consemnate 10 măști de protecție pentru membrii echipajului, câte două pentru fiecare intervenție, și alte cinci pentru pacienți.
Întrebarea firească, la care pot răspunde doar instituțiile abilitate să efectueze un control, este unde sunt măștile pentru care echipajele semnează, dar nu le primesc?