Ultima oră

Codul Rutier, modificat din nou! Se schimbă regulile în sensul giratoriu

Mai mulți parlamentari vor să modifice Codul rutier pentru a clarifica regulile de circulație în sensul giratoriu.

Mai exact, potrivit unui proiect înregistrat miercuri la Senat, sensul giratoriu ar urma să fie definit drept un drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă.

Astfel, din noua definiție a sensului giratoriu va fi eliminată ideea de intersecție. În prezent, Codul rutier include în categoria intersecțiilor cu circulație dirijată și intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu.

O propunere legislativă în acest sens, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 12 octombrie. Inițiatorii proiectul sunt mai mult parlamentari de la USR.

„Prevederile legale incidente în materia sensului giratoriu sunt lipsite de claritatea necesară unor norme legislative, fiind susceptibile de numeroase interpretări, aspect care a generat o practică neunitară a sancţiunilor contravenţionale aplicate.

Astfel, nu puţine au fost cazurile, apărute chiar în spaţiul public, în care participanţi la trafic au fost sancţionaţi contravenţional pentru încălcarea regulilor de circulaţie într-un sens giratoriu, iar instanţele de judecată, soluţionând plângerea contravenţională, au anulat procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei ca nelegal şi nemeteinic, oferind o altă interpretare dispoziţiilor legale incidente”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.

O nouă definiție a sensului giratoriu
Potrivit parlamentarilor, Codul rutier actual nu reglementează şi situaţia în care în sensul giratoriu sunt mai multe benzi de circulaţie, iar prevederile legislative din prezent pot produce confuzie şi erori prin greşita definire a sensului giratoriu ca fiind o intersecţie.

„Sensul giratoriu nu poate fi considerat a fi o intersecţie, pentru că înăuntrul sensului giratoriu există elemente comune care se intersectează, doar între drumurile secundare şi drumul principal reprezentat de sensul giratoriu.

Acest drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie are mai multe intersecţii succesive cu drumuri secundare pe partea dreaptă.

Dacă am considera că sensul giratoriu în sine este o intersecţie, ar trebui să contrazicem matematica, care este o ştiinţă logică şi exactă.

De altfel, analizând un sens giratoriu aflat pe o singură arteră rutieră, nu putem spune că acea arteră se intersectează cu ea însăşi.

(…)

Astfel, considerăm că este greşită interpretarea [bazată pe faptul că sensul giratoriu este o intersecţie] potrivit căreia art. 57 alin. [4] prevede faptul că vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate nu doar faţă de vehiculele care intenţionează să intre în sensul giratoriu, ci şi în cadrul sensului giratoriu faţă de vehiculele care au intrat ulterior lor în sensul giratoriu; potrivit acestei interpretări greşite a art. 57 alin. [4], prioritatea în cadrul sensului giratoriu se stabileşte în funcţie de momentul pătrunderii, adică au prioritate inclusiv în cadrul sensului giratoriu vehiculele care au intrat primele, faţă de vehiculele care au pătruns ulterior”, susțin parlamentarii, în expunerea de motive.

Clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu
Propunerea legislativă înregistrată la Senat modifică alineatul (4) al articolului 57 din OUG 195/2002 astfel:

„(4) În intersecţiile cu sensul giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestuia au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în sensul giratoriu. În interiorul sensului giratoriu se aplică dispoziţiile art. 54”.

Mai exact, la circulația în sensul giratoriu se vor introduce obligațiile existente în prezent la schimbarea benzilor de circulație.

Astfel, șoferii care execută o manevră de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele sunt obligați să semnalizeze din timp și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.

De asemenea, aceștia trebuie să semnalizeze schimbarea direcției de mers pe întreaga durată a manevrei.

„Aşa cum am arătat, sensul giratoriu este un drum principal cu sens unic, în curbă la stânga, care se intersectează cu drumuri secundare succesive pe partea dreaptă, astfel încât din punctul nostru de vedere, linia discontinuă este un marcaj de separare a benzilor (şi nu un marcaj de ghidare care se foloseşte în intersecţii), fiind longitudinală, adică de-a lungul drumului principal reprezentat de sensul giratoriu şi curbă, întrucât drumul principal reprezentat de sensul giratoriu este circular.

Părăsirea sensului giratoriu, considerată ”schimbare a direcției de mers”
Din punctul nostru de vedere, particularitatea în cazul sensului giratoriu este că sensul unic de deplasare este giratoriu, astfel că de fiecare dată când un conducător auto intenţionează să părăsească sensul giratoriu, acesta trebuie să schimbe direcţia de mers prin viraj la dreapta.

Aşadar, orice părăsire a sensului giratoriu presupune în mod necesar schimbarea direcţiei de deplasare.

Deci, participantul la trafic care efectuează manevra de schimbare a direcţiei de mers la părăsirea sensului giratoriu, trebuie să se asigure corespunzător şi să efectueze această manevră fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic, respectând prevederile art. 54 din OUG 195/2002”, precizează parlamentarii, în expunerea de motive.

Concret, în cazului unui sens giratoriu cu mai multe benzi, participantul la trafic încadrat pe banda a doua, care doreşte să părăsească sensul giratoriu la a doua ieşire, va trebui să acorde prioritate vehiculelor încadrate pe banda întâi, deoarece aceste autovehicule se deplasează în cadrul sensului giratoriu.

sursa: senat.ro

   

Citește și:

26 Comentarii

  1. Vai de noi!!!!
    În loc sa fluidizam traficul, noi îl incurcam. Când pui Doreii la conducere
    Si cu preselecția ce mai faci Dorele?
    Ce îți mai trebuie 2 – 3 benzi când prima e ocupata, decât sa întorci???
    Vai de logica ta Românie!!!
    Ia duceți-vă în Ungaria nu Germania sa vedeți acolo giratorii și cum se circula

  2. Deci cu alte cuvinte, daca vreau sa imi repar gratis partea frontala a masinii, ma invart pe banda 1 in sensul giratoriu si astept sa iasa vreunul de pe banda 2 din giratoriu ca sa imi repar masina pe asigurarea lui.

  3. Ăștia nu au ce face.
    Modifica în fiecare lună codul rutier, că zăpăcește pe toată lumea
    Fac modificări doar că sa scape un parlamentar de sancțiuni fiindcă a încălcat legea.

  4. Nu cred că se va întâmpla așa ceva. Polițiștii de la rutieră nu vor fi deacord. Dacă niște incompetenți din parlament nu știu să conducă, gata, schimbă regulile?!

  5. Deci,au prioritate cei care intră primii în sensul giratoriu! Dar dacă unul care a intrat după mine și în fața căruia am prioritate în sensul giratoriu se află pe banda 1 trebuie să-i cedez prioritatea pentru a putea să ies din sens regulamentar,eu fiind pe banda 2 ,cu prioritatea primului intrat în sensul giratoriu și fiind in stânga celui de pe banda 1!Rezumăm ca să nu ne încurcăm,am prioritate fiincă am intrat primul,dar o pierd când vreau să ies din sens,în anumite situații,ca cea explicată mai sus!Eu zic să ne mai gândim! Dacă sunt pe banda 2 înseamnă că am intrat primul în sens,indiferent cum vrei să interpretezi intrarea in sens,sunt in stânga celui de pe banda 1,deci respectând prioritatea de stânga ar trebui să am prioritate până la ieșirea din sens!Primul intrat are prioritate până iese din sens cu semnalizarea din timp a intentiei de părăsire a sensului giratoriu.Cei din stănga au prioritate indiferent de situație! Asta înseamnă prioritate de stânga! Ar fi simplu pentru soferi și pentru judecători! PRIORITATE DE STÂNGA IN SENSUL GIRATORIU!

    1. Sngura varianta ar fi ca in sensul giratoriu sa fie o singura Banda, daca tot ai prioritate in bada unu ce rol au celelalte, doar ca sa ramai blocat

    2. Foarte adevărat în contextul legislației actuale. Se încadrează perfect în regulile circulației pe benzi(prioritatea de stânga), nefiind intersecție, deci este circulație pe benzi.
      Dar ce să vezi, vor să schimbe regula in sensul giratoriu. !!!

  6. E imperios necesar ,sa se legifereze că depășirea vehiculelor (altele decât autovehicule ) și ma refer la :
    vehicule cu tractiune animală
    biciclete,triciclete,trotinete etc
    autovehicule ca :
    tractoare și alte utilaje agricole,
    autospeciale care staționează in interes de serviciu
    acolo unde e marcat cu linie continuă ,sa nu mai fie considerată ca fiind ilegală .
    Momentan,stam la mâna polițiștilor dacă ne amendează și ne suspenda permisul pt 2 luni ,pt ca in lege nu e stipulat concret .

  7. Nu știu de ce atâta mirare: nu am iesit nicicând de pe banda a doua fara sa ma asigur in sensul giratoriu! Nimeni de pe banda 1 nu mi-a acordat prioritate, mie pe banda a doua. Un drum cu 2 benzi intra in sens, de in sens schimbi banda 2 pe 1 si ala de pe 1 se opreste ca sa treci tu? E tot un drum cu 2 benzi. Și nu, nu rămâne nimeni in sens sa se invarta pe banda a doua, se asigura, semnalizeaza trecerea pe banda 1 si iese neșidonat.

  8. Voi toți care ați comentat chiar aveți carnete obținute pe bune? Dacă nu, mergeți și le depuneți la Poliție și solicitați să mai dați odată examenul. Dacă e nevoie de 1.000 de ori, așa să fie.

    1. Asa se întâmplă în Spania și e un dezastru,sensuri giratorii cu 3 benzi toți de duc pe prima bandă.e dezastr

  9. Vai de mama lor ! Daca sint pe banda a doua si parasesc sensul la a doua iesire cum sa dau prioritate celor de pe banda unu care circula in sens? Nu mai bine se incadreaza ei pe doi sau trei si isi vad de drum si eu si ei? Sa vezi bulibaseala in giratorii,fix ca la arcul de triumf,fiecare se incadreaza dupa cum il taie capul si se blocheaza intersectia! Sper sa nu treaca ineptia asta, dupa cata aglomeratie este ,ne mai batem capul si cu prostiile unor idioti din parlament!

  10. NOAPTEA MINTII !!! Cum doamne sa dai prioritate de dreapta in sens? Plus ca asta inseamna anularea preselectarii benzii in majoritatea cazurilor. OMFG ce parlamentari obositi. Daca este o intersectie de 2 drumuri cu 4 benzi, ala de pe banda 4 se opreste in sensul giratoriu si da prioritate la un dorel (parlamentar) care a intrat in sens de pe banda 1? Daca ala de pe banda 1 vrea sa se intoarca? Ii tine in loc pe toti ceilalti?
    In prezent, sensurile giratorii nu au benzi de circulatie. Marcajele din sensuri sunt orientative cinform codului rutier, pentru ca tot codul rutier spune ca benzile sunt longitudinal pe carosabil, ori sensul e circular.
    Niste oameni fara scoala in parlament. Daca nu te duce capul sa anticipezi ce inseamna ideea ta, atunci nu ai ce cauta in orice loc de munca. Ar trebuii sa lentraga o dunga rosie in CI.

  11. Nu a-ți înțeles nimic , vor să spună că dacă vrei să părăsești sensul giratoriu să te încadrezi să o faci de pe banda 1 , nu să ieși din sensul giratoriu de pe banda 2

    1. Mda,în acest caz mă încadrez direct pe banda1 înainte de sensul giratoriu, indiferent de ieșirea pe care urmează s-o fac și am prioritate față de orice mișcă în jurul meu. Benzile 2,3 … în acest caz sunt degeaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *