Eveniment

Detalii terifiante ies la iveală, în cazul elevului care și-a înjunghiat colegul la Liceul Sportiv din Târgu Jiu! Cum acționează instituțiile pentru combaterea bullyngului în școli!

Un incident alarmant petrecut la Liceul cu Program Sportiv din Târgu Jiu, în a doua zi după ce elevii s-au întors din vacanța de sărbători, când un elev de clasa a VIII-a a fost înjunghiat de un coleg în timpul unei pauze, scoate, din nou, în evidență deficiențele majore în asigurarea siguranței școlare și gestionarea cazurilor de bullying. Deși există o structură specializată în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Gorj, responsabilă de siguranța școlară, eficacitatea acesteia este incertă, în lipsa unor date despre obiectivele atinse. Incidentul de la Liceul Sportiv din Tg-Jiu subliniază și lipsa de reacție a profesorilor diriginți și psihologilor școlari, cu atât mai mult cu cât, în acest caz, diriginta clasei, care era și psihologul școlii, nu a fost conștientă de problema bullyingului la care a fost supus elevul agresor, ceea ce a dus la acest act disperat de violență.

Evenimentul șocant care a avut loc la Liceul cu Program Sportiv din Târgu Jiu, în care un elev de clasa a VIII-a a fost înjunghiat de un coleg, în timpul unei pauze școlare, scoate la iveală probleme grave legate de siguranța școlară și de gestionarea cazurilor de bullying în instituțiile de învățământ.

Elevul agresor, în vârstă de 14 ani, a fost exmatriculat și se află sub control judiciar pentru o perioadă de 60 de zile, fiind cercetat pentru tentativă de omor. Celălalt elev, care a suferit o plagă în zona umărului stâng, a fost transportat de urgență la spital și a fost supus unei intervenții chirurgicale, iar mai apoi a fost externat. Elevul agresor este cercetat acum pentru comiterea infracțiunii de tentativă de omor, după ce procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj a schimbat încadrarea juridică din loviri și alte violențe. Cam acestea sunt faptele, însă, în spatele acestora există povestea extrem de tristă a unui copil, care nu scuză în niciun fel acțiunea sa de o violență extremă, și neputința statului român, prin instituțiile sale, de a combate bullyngul în școli. La asta se adaugă și indolența psihologilor școlari și a profesorilor diriginți care ar trebui să identifice cazurile de elevi agresori și elevi agresați și să acționeze în consecință.

Elevul agresor a fost transferat, în vara anului trecut, în cadrul Liceului cu Program Sportiv dintr-o altă școală din Tg-Jiu, unde avusese parte de bullyng. Potrivit unor informații, băiatul a fost marcat de pierderea bunicului său și de atunci a avut unele probleme emoționale. Copilul a devenit mai retras și acesta a fost un prilej să devină ținta agresiunilor și umilințelor colegilor din școala în care se afla la acel moment. Au urmat ședințe la psiholog și chiar tratamente de specialitate pentru gestionarea situației. Decizia transferului la Liceul Sportiv a fost luată tocmai pentru a putea practica un sport de echipă și, în acest fel, cu ajutorul necesar să reușească să socializeze cu ceilalți copii și să depășească starea emoțională de care era cuprins. Însă și în noua unitate școlară unde fusese transferat avea parte de același tratament din partea unor colegi: era agresat verbal, umilit, și, uneori agresat fizic. În ciuda acestei situații, a rămas calm și a suportat umilințele o vreme. Se pare că, în luna noiembrie, despre problemele elevului a aflat și diriginta clasei, care a fost rugată să nu individualizeze, în momentul în care le va cere elevilor de la clasă să-și schimbe atitudinea, ci să o facă la modul general, tocmai pentru a nu-l expune și mai tare pe copil. Intervenția dirigintei, care era și psihologul școlii a rămas fără efect, și bullyngul la adresa elevului a continuat.

Cu o zi înainte de incident, spun unele surse, elevul a fost înjurat și înțepat cu un ac de seringă de către unul dintre colegii săi care avea frecvente ieșiri violente la adresa sa.

A doua zi, ajuns la capătul răbdării, băiatul a luat un briceag de acasă, iar în momentul în care a fost agresat de același coleg, a făcut acel gest necugetat și l-a lovit cu briceagul.

Directoarea unității de învățământ a confirmat, într-o declarație data presei locale, această teorie. “Elevii clasei a opta au avut un mic conflict, în urma căruia, un elev l-a înjunghiat pe un coleg de-al lui. Victima, am înțeles, că i-ar fi adresat niște cuvinte pe care celălalt nu le-a considerat potrivite, i-ar fi dat și o palmă pe spate, asta spun colegii care au fost de față, iar băiatul respectiv a scos un cuțit din buzunar și l-a înjunghiat”, a spus directoarea liceului, Claudia Petroniu.

Nimeni nu ar fi crezut vreodată că acest băiatul, perceput ca fiind un copil retras și cuminte, care învăța bine la școală, după cum susțin profesorii, ar putea face așa ceva.

Instituțiile statului și psihologii școlari combat pe hârtie fenomenul bullyngului în școli

Este esențial ca autoritățile să ia măsuri urgente pentru a îmbunătăți siguranța școlară și pentru a preveni astfel de incidente în viitor. Elevii trebuie să se simtă în siguranță în mediul școlar, iar cazurile de bullying trebuie gestionate cu seriozitate și promptitudine pentru a evita escaladarea violenței.

Trebuie spus că în România există olege împotriva violenței psihologice-bullying și un plan cadru de acțiune privind siguranța școlară, iar din septembrie 2020, a fost înființată Poliția Siguranță Școlară care ar trebui să asigure un mediu școlar sigur.

Acea lege împotriva violenței psihologice-bullying, spune că la nivelul fiecărei școli trebuie să funcționeze un grup de acțiune anti-bullying, format din profesori, consilier școlar, reprezentanți ai elevilor, reprezentantul părinților și al autorităților locale, ce ar trebui să contribuie la prevenirea și soluționarea cazurilor de bullying comise între elevi. După cum se vede acel grup de acțiune nu are nicio eficiență, iar Biroul pentru SiguranțaȘcolară Gorj este specializat în campanii privind siguranța elevilor, însă nu au fost date publicității activități psiho-educaționale ale ofițerului psiholog (dacă acesta există la nibelul Biroului pentru Siguranță Școlară Gorj) adresate elevilor în vederea diminuării riscului de implicare a acestora în evenimente negative. Pe hârtie însă lucrurile stau bine, atâta vreme cât, din 28 august anul trecut, se află în vigoare Planul național de prevenire și combatere a violenței școlare care are ca obiectiv ”prevenirea și reducerea activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate și conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală, fizică, psihologică -bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din sistemul educational”.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *