E o concluzie unanimă că ascensiunea lui Călin Georgescu s-a făcut pe TikTok. Un candidat care nu și-a făcut campanie în presă și la televiziune, cotat cu 3%, a sărit în câteva săptămâni la peste 22% și a câștigat primul tur al alegerilor prezindențiale.
Dovada că postările pro-Călin Georgescu de pe Tik Tok au fost plătite
Călin Georgescu a adus un document oficial din care reiese că a cheltuit zero lei în campania electorală.
Influencerii au recunoscut că au fost plătiți de Călin Georgescu pentru a-i face campanie. Contra unor sume care diferă în funcție de numărul de urmăritori, cel care a câștigat turul 1 al alegerilor prezidențiale i-a momit pe tinerii dornici de a face bani ușor cu câteva sute de lei pentru a câștiga un loc la Cotroceni.
Unii dintre acești infleunceri au recunoscut că au fost plătiți. Conform Newsweek.ro cel puțin 2 influenceri admit că a fost vorba de un „parteneriat plătit” atunci când au vorbit de candidatul (Călin Georgescu) care trebuie votat la președinție.
Alți influenceri, care au un număr uriaș de urmăritori – peste 200.000 nu au recunoscut că e vorba de „parteneriat plătit”. Specialiștii consultați de sursa citată spun că banii au fost dați la negru. „Nu are niciun sens ca un influencer care vorbește de modă, machiaj sau mașini să se apuce să vorbească unei comunități de Tik Tok despre preferințe politice”, au spus specialiștii în social media pentru Newsweek.ro.
Campanii mascate pe TikTok pentru Călin Georgescu
Cei care au postat videoclipuri electorale vorbesc despre România, români, națiune și pregătire profesională, elemente pe care a mizat și Călin Georgescu în campaniile sale agresive pe social media. Există elemente vizuale pe care le au în comun postările de pe tik tok în favoarea lui Călin Georgescu: hashtag-ul #prezidentiale2024 și #echilibrusiverticalitate, fapt care „l-a dat de gol” pe candidatul indepedent Călin Georgescu.
Unii influenceri au admis că e vorba de conținut plătit (apare în stânga jos), alții nu, semn că banii s-au dat la negru.
Adriana Ciriblan este o tânără care are peste 1.000.000 de urmăritori ceea ce înseamnă că a primit sume importante de bani pentru a distribui clipul electoral. Într-un alt video, influencerița a recunoscut că a fost plătită cu sume mari pentru a posta pe pagina sa.
În stânga, jos, scrie foarte clar că e un parteneriat plătit
Roxana, din Motru, este o tânără extrem de activă în social media. Dacă până nu demult postările sale erau despre relații, femei, bărbați și rețete, însă „influencerița” a postat în luna noiembrie un clip electoral. Având în vedere faptul că ea are în jur 200.000 de urmăritori ceea ce înseamnă că a primit în jur de 2000 de lei pentru clipul de susținere a lui Călin Georgescu.
„Ce ne dorim noi de la un președinte? Ne dorim un președinte cinstit, curat, curajos, un președinte care își respectă promisiunile onest, disciplinat, care are principii și valori autentice. Avem nevoie de un președinte care a demonstrat calitățile sale prin fapte și nu prin vorbe. Ne dorim să se întoarcă și românii noștri acasă. Vrem fapte și nu vorbe”, spune tânăra pe contul său de TikTok.
Sorin Rus este un tânăr extrem de apreciat în social media, care a apărut și la o emisiune televizată. Acesta a postat tot luna trecută un videoclip asemănător tinerei de mai sus. El are aproape 240.000 de urmăritori și a primit, la fel ca Roxana, 2000 de lei pentru clipul său.
„În curând va trebui să mergem la vot. Că tot vine vorba sunt discuțiile acestea cu campania electorală, chiar și scandaluri, am venit să spun și eu ce președinte mi-aș dori pentru țara mea. În primul rând, mi-aș dori un președinte care să aibă calitățile necesare pentru această funcție, să fie patrioți, să fie familist și să lupte pentru interesele românilor.
Să țină cu noi că prea de mult nu am avut un astfel de președinte care să se ocupe de interesele românilor, în special”, încearcă să explice tânărul pe Tik Tok.
Cristina Horez dădea și ea exemple de președinte perfect împreună cu o prietenă de-a sa. După ce lumea a început să afle cine este Călin Georgescu, tânăra a șters clipul electoral pentru care a primit 2.000 lei.
În stânga, jos, scrie foarte clar că e un parteneriat plătit.
POZA
„Parteneriat plătit”
Spre deosebire de campaniile plătite de partide în mass media unde legea i-a obligat să precizeze în clar elementele de identificare, când vine vorba de TikTok se pare că regulile sunt altele. Unii influenceri au păstrat bifa prin care anunță faptul că materialul video „parteneriat plătit”, însă cei mai mulți ar fi folosit, cel mai probabil, o altă formulă de plată și nu prin platforma TikTok.
Consultând politica TikTok, putem vedea că platforma stabilește clar în ce manieră se poate face o campanie de promovare.
„Când postezi conținut care promovează un brand, un produs sau un serviciu pe TikTok, trebuie să activezi setarea de divulgare a conținutului. Acest lucru te asigură că ești transparent în ceea ce privește tipul de conținut pe care îl postezi și te ajută să construiești și să menții încrederea între utilizatorii TikTok și agenții de publicitate. De asemenea, poate informa oamenii dacă există o relație comercială între tine și un brand, dacă este cazul”, se arată în politica TikTok.
Foarte puțini dintre cei care au postat videoclipurile electorale au bifat „parteriatul plătit”, fapt care arată că unii ar fi încălcat politica acestei platforme de social media. Cu toate acestea, videoclipurile nu au fost șterse și cel mai probabil, banii au fost încasați.