Guvernul a deblocat săptămâna trecută, printr-o Ordonanță adoptată la propunerea Ministerului Dezvoltării, problema lipsei arhitecţilor şefi.
Potrivit Ministerului Dezvoltării, construcţiile pot fi autorizate pe baza Planului Urbanistic, implementat de arhitectul şef al localităţii, dar 94% dintre unităţile administrativ-teritoriale nu au un arhitect şef.
„12 judeţe din România nu au arhitecţi şefi la nivelul consiliilor judeţene, iar în Gorj şi Buzău această funcţie nu este ocupată în nicio unitate”, a declarat ministrul Dezvoltarii. De altfel, de la Primăria Târgu Jiu recent a plecat, fără prea multe explicații, arhitectul-șef.
„Aproximativ o jumătate dintre municipii sunt fără arhitecţi şefi, dar şi un sector din Capitală este în această situaţie. În mediul rural, 2.843 de comune nu au arhitect şef. Reglementările sunt prea birocratice şi împiedică buna dezvoltare a localităţilor”, mai spune ministrul Cseke Attila.
Ce prevăd noile reglementări?
Noile reglementări prevăd extinderea categoriei de studii şi către alte domenii de specializare conexe arhitecturii şi urbanismului, de exemplu ingineria economică în construcţii, în cazul municipiilor, altele decât cele reşedinţă de judeţ, oraşelor şi comunelor, cu condiţia ca, în primul an de la numirea în funcţia de arhitect şef, aceste persoane să absolve cursuri de formare profesională continuă de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi autorizării construcţiilor.
Totodată, în cazul în care la concursul pentru ocuparea funcţiei de arhitect-şef la nivelul altor municipii decât reşedinţele de judeţ, oraşe şi comune nu se prezintă persoane cu 7 ani de experienţă în domeniu, necesari conform reglementărilor în vigoare, la a doua procedură de concurs se acceptă şi candidaţi cu o vechime diminuată cu 2 sau 4 ani.