Dezvăluiri

EXCLUSIV! Cine-l susține pe Plaveti la CEO! Totul despre Filiala lignit și ce se întâmplă cu angajații companiei!

Președintele Directoratului Complexului Energetic Oltenia, Dan Iulius Plaveti, a declarat, în cadrul unui interviu pentru GorjOnline, că salariații companiei care vor face parte din Fliala lignit, vor beneficia de aceleași venituri salariale, iar liderilor sindicali li s-a explicat asta. Mai mult, șeful CEO spune că sindicaliștilor li s-a prezentat Planul de restructurare și știau despre înființarea filialei. În acest context, explicațiile pe care le cer acum liderii sunt cel puțin stranii. În concluzie, Plaveti spune că salariații companiei nu trebuie să se îngrijoreze, pentru că, în esență, nu se schimbă nimic, ci tot ce înseamnă producția de energie pe bază de lignit se mută în această filială. Președintele Directoratului a răspuns și unor întrebări despre apartenența politică a unor persoane din conducerea companiei, dar și despre susținerea sa politică.

Joi, 20 iulie 2023. În calendarul ortodox e Sfântul Ilie Tesviteanul. Energeticienii din Complexul Energetic Oltenia sunt liberi. E ziua lor.Sediul e gol. Dan Plaveti e la masa rotunda din mijlocul biroului. Schimbăm câteva impresii despre județ. Și despre CEO. Are o curiozitate în privința presei din Gorj care scrie mult prea mult despre CEO și zice că, la București, despre marile companii, scrie doar presa de specialitate. I-am răspuns: pentru că la Gorj, jurnaliști, politicieni și aproape toți gorjenii suntem ”meseriași” pe energie și județul se învârte în jurul acestei companii, trăiește, respiră, datorită CEO. A zâmbit! Ceea ce corporatiștilor li se întâmplă doar la glume de alea de-ale lor, gen: un corporatist abia aşteaptă ziua de lucru de 6 ore, ca să poată munci patru zile pe zi.

”Răspund la orice întrebare”, mă asigură Plaveti. Am uitat să-l întreb de ce nu vine la tv. Poate cu proxima ocazie…

Reporter: Domnule director, și cei din mediul politic și liderii de sindicat au zis despre acea filială de lignit că nu știau despre ea, deși Planul de restructurare a fost prezentat sindicatelor, cred că la începutul mandatului dumneavoastră, sau chiar mai devreme, la începutul acestui an. Știau sau nu, ca să lămurim chestia asta?

Dan Iulius Plaveti: A fost prezentat Planul de restructurare și înainte și în timpul mandatului meu, iar în Planul de restructurare există înființarea Filialei lignit solicitată și acceptată de statul român și conform Planului de restructurare, încerc să citez cât mai exact, la începutul anului, în lunile februarie-martie, trebuia să înceapă să fie inițiat procesul de constituire. Așa este prevăzut: inițierea procesului. Practic, cu o perioadă de întârziere, pentru că Direcția Dezvoltare și Direcția Financiară au elaborat nota de fundamentare care a trecut prin mai multe variante, când am ajuns la varianta finală, ea a fost aprobată de Directorat, în cadrul Directoratului, varianta respectivă și, practic, s-a solicitat convocarea AGA cu acest punct pe ordinea de zi, că acționarul, în baza Programului de restructurare și a notei deja elaborate, dacă este de acord cu nota, să aprobe inițierea procesului. Deci, noi vorbim doar de inițierea procesului. Conform angajamentului care și l-a luat statul român și CEO prin Programul de restructurare, el trebuie finalizat până la finalul Planului de restructurare, adică ceea ce înseamnă, spune, ”nu mai târziu de 2026”.

Rep: Am văzut în decizia Comisiei Europene, din ianuarie 2022, un alt termen, septembrie-octombrie 2023, referitor la Filiala lignit. Ce era acest termen?

Plaveti: Nu știu care este formularea de acolo sau ce ați văzut. Eu am formularea din Decizie.

Rep: Da, am înțeles. Și probabil oamenii s-a speriat că, începând cu septembrie-octombrie, se va înființa această filială și nu se știe ce-i cu ea.

Plaveti: Deci, spune, ”în legătură cu eliminarea treptată, s-au angajat să creeze o filială distinctă a CE Oltenia și, între ghilimele, filiala pentru activitatea pe lignit, care va cuprinde și va exploata unitățile energetice existente pe lignit și activele aferente ale CE Oltenia, care nu sunt destinate tranziției la gaz sau la surse regenerabile”. Asta este formularea. Și aici spune decizia de inițiere, până februarie sau martie 2022, pregătirea proiectului până în martie-aprilie 2023, implementarea până în septembrie sau octombrie 2023. În orice caz, e o continuare aici, ”autoritățile române s-au angajat să creeze filiala pentru activitatea pe lignit înainte de sfârșitul perioadei de restructurare și anume înainte de sfârșitul anului 2026”. Așa scrie.

Rep: De ce credeți că îi sperie acum pe oameni înființarea acestei filiale pe lignit?

Plaveti: Nu am înțeles niciodată de ce, ca să fiu sincer, pentru că am explicat de fiecare dată tuturor liderilor sindicali și tuturor celor care au întrebat despre acest lucru, pentru că practic nu se întâmplă nimic. Nu se întâmplă nimic senzațional, în sensul că este o măsură lăsată de Planul de restructurare, iar ceea ce se solicită de fapt, practic așa cum este tot planul de restructurare, vor exista mai multe SPV-uri și inclusiv o companie deținută 100% de CE Oltenia și, bineînțeles, de statul român, care se va ocupa de producția de energie pe bază de lignit, care va cuprinde atât centralele cât și carierele de lignit. Toate activele. Chiar dacă acele grupuri sunt retrase, sunt în conservare, în orice stadiu se află ele, acele active se mută în Filiala lignit.

Rep: Dar e o nuanță acolo: toate cele care nu au un program pentru energie verde…

Plaveti: La Ișalnița și la Turceni sunt grupuri noi, nu au legătură cu grupurile pe lignit. Va fi o construcție nouă pe un teren din incinta acestor termocentrale. Pentru că, practic, în SPV-urile respective, tot prin solicitarea din Planul de restructurare, trebuiau făcute aceste societăți care să fie cu parteneri privați, în care ei vin cu o parte de capital, iar o parte din capital este asigurată de Fondul de modernizare. Practic, CEO vine cu partea de teren, permitting și în, să spunem, este așa numitul Goodwill, care este evaluat și, practic, partea de ATR. Și celălalt, investitorul, vine cu echivalentul în bani, la evaluările, pe partea de aport în natură, pe care, practic, îl face CEO. CEO vine cu aport în natură, investitorul vine cu partea de bani, în echivalent, vine Fondul de modernizare și, pentru realizarea proiectului, dacă mai e nevoie, cât e nevoie, sunt împrumuturi bancare.

Rep: Ca oamenii să stea liniștiți: Filiala lignit, atunci când va fi constituită, oamenii cei care vor lucra în această filială, vor beneficia de același drepturi care sunt prevăzute acum în contractul colectiv de muncă?

Plaveti: Nu se schimbă absolut nimic. Toate drepturile rămân la fel, totul rămâne la fel. Mare parte din activele pe care le are CEO în prezent, ele se vor muta în Filiala lignit. Deci tot ce înseamnă producția de energie, e pe bază de lignit. Se mută în această filială, iar ca să mă uit din nou la Planul de restructurare, este o construcție de tip holding financiar. Și atunci, să zicem, headquarter-ul CEO va fi doar cel care administrează participațiile în toate societățile în care CEO le deține, fie 100%, fie parțial.

Rep: Practic, ăsta va fi CEO?

Plaveti: Exact. Iar, mai mult decât atât, acest CEO, deci acest integrator, va putea să presteze servicii către toate aceste filiale în care este acționar.

Rep: Filiala lignit va avea o nouă conducere?

Plaveti: Da. Va fi independent, că de aceea este filială.

Rep: Pe modelul MedservMin, Minprest sau SPV-uri? Același model? Doar cu director sau și cu organisme gen Consiliul de Administrație?

Plaveti: Vor avea și Consiliul de Administrație, vor avea și director, va fi o entitate de sine, unde CEO va deține acțiunile. CEO actual va fi proprietar 100%, bineînțeles, cu Fondul Proprietatea și cu ceilalți acționari. Nu poți să iei acțiunile celorlalți. În aceleași procente, aceeași structură de acționariat. Nu se schimbă nimic.

Rep: Cum au fost desemnați conducătorii actualelor SPV-uri? Am văzut în presă că a apărut numele lor.

Plaveti: În momentul în care s-au constituit acele SPV-uri, au fost mai multe discuții și împreună cu cei de la minister și s-au căutat a se recruta persoane împreună cu partenerii. Erau părți negociate despre cine dă directorul general, cine dă directorul financiar. Deci o parte din shareholders agreement-urile respective, erau deja negociate și oamenii numiți, când am ajuns eu. La o parte am fost și eu prezent la numirile respective. S-au căutat oameni care să aibă CV-uri în care să demonstreze că pot să conducă proiecte de investiții.

Rep: Reprezentanții firmelor private asociate cu CEO în aceste SPV-uri nu ne interesează. Cine a decis din partea CEO acei oameni?

Plaveti: S-a decis împreună cu Ministerul Energiei, care este, de fapt, acționarul, autoritatea tutelară a lui CEO.

Rep: A existat același reproș în presă, și acum nu fac referire la dumneavoastră, că nu sunteți gorjean, pentru că au mai fost președinți ai Directoratului care n-au fost de aici, dar acești oameni, numiți acum, care vor conduce acele SPV-uri, niciunul nu este gorjean.

Plaveti: Eu cred că, pentru a conduce o companie trebuie să te recomande cunoștințele, experiența, potențialul. Nu cred că te recomandă…

Rep: …partea asta de a fi neaoș, legat de glie? Păi eu știu, poate și asta e o latură sensibilă în domeniul ăsta și în zona asta.

Plaveti: Este foarte posibil ceea ce spuneți dumneavoastră, dar eu totdeauna când mă gândesc la companie, eu mă gândesc la faptul că, companiile, din punctul meu de vedere, au întotdeauna, conform legii, datoria să facă profit pentru acționari. În scopul și spiritul a aceea ce spune legea despre companii, eu întotdeauna am crezut și cred în continuare, contează competența și faptul că poți să duci la îndeplinire scopul companiei pentru care acționarul te-a numit acolo. Cred că ăsta e și sensul Ordonanței 109 de recrutare a managementului profesionist.

Rep: Aici, dacă intrăm într-o discuție, vorbim până mâine. Ordonanța 109, din punctul meu de vedere, și pot explic, este o utopie. Cum vă explicați dumneavoastră, că, spre exemplu, în urma procesului de selecție al supraveghetorilor, Complexul Energetic Oltenia a contractat o firmă de recrutare independent, s-a ajuns la o listă scurtă, în urma procesului de selecție, dar ea s-a umflat brusc, atunci când a ajuns la minister, pentru că au existat presiuni politice.

Plaveti: Cred că aveți informații despre lista această scurtă pe care eu nu le am. Mi-ar fi foarte greu să comentez, neștiind nici măcar care este lista scurtă de la minister pentru CS. Și acum, sincer, nu glumesc când spun asta. Chiar așa este.

Rep: Firma de recrutare independentă a propus o lista scurtă și la minister lista scurtă a fost, de fapt, prea scurtă, așa că s-a lărgit.

Plaveti: Câți au fost în lista scurtă inițială și câți au ajuns ca număr?

Rep: Au fost 10 în lista scurtă inițială și, la minister lista s-a umflat și sunt 16, pentru cele 6 posturi din Consiliul de Supraveghere. Vorbeam despre ideea în sine a Ordonanței 109 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, în contextul ăsta pe care vi l-am expus, ce rol mai are?

Plaveti: Dumneavoastră ați făcut o afirmație pe care eu nu o pot verifica, despre care nu am cunoștințe. Dar primul, eu cred că sensul și responsabilitatea pe care trebuie să o dea Ordonanța 109 ar fi în a ajuta sau a crea pentru companii premisele ca lucrurile să meargă bine în companie. Și, personal, vreau să cred în faptul că ne dorim cu toții ca managerii recrutați să fie suficient de buni și să-și ducă la îndeplinire obiectivele, sau KPI-urile care se stabilesc pentru fiecare companie. Poate că sunt prea optimist când fac această afirmație, dar chiar dacă uneori, să spunem, pot să fie și mici erori sau chestii de genul ăsta, eu cred că, per ansamblu, ideea și funcționarea ar trebui să asigure un management corespunzător în companie.

Rep: Unde e 109, acum, la CEO, în contextul în care în Consiliul de Supraveghere și în Directorat, 90% au adeziune la partid și au ajuns în aceste organisme cu susținerea politică, iar unii nu au avut nicio legătură cu domeniul?

Plaveti: Eu nu cred că, spre exemplu, în partea de Directorat CEO există oameni care nu au avut legătură cu domeniul.

Rep: Dar doi dintre ei în sunt în Birou Politic Județean al PNL.

Plaveti: Eu nefăcând politică și nefiind interesat de birourile partidelor, mi-e foarte greu să spun că sunt sau nu sunt membri în birou permanent al unui partid.

Rep: Păi chiar sunt. Așa declară în declarație de interese acești oameni. În Consiliul de Supraveghere e la fel. Trei PSD, trei PNL. Unul din PNL a demisionat, nu mai e, dar așa au fost.

Plaveti: Eu i-am privit pe toți ca fiind membri în Consiliul de Supraveghere sau fiind membri ai Directoratului, nu i-am privit ca fiind membri ai unor partide.

Rep: Dar dumneavoastră de la cine aveți susținere, de la PNL sau de la PSD?

Plaveti: Eu cred că am susținere ca independent.

Rep: Vă întreb pentru că nu vă reperam în mediul ăsta politic.

Plaveti: Nu fac parte din mediul politic și nu sunt membru de partid.

Rep: Noi ne-am întrebat în acest județ și în presă al cui e Plaveti și nu v-am reparat, până acum. Poate ne spuneți dumneavoastră, ne faceți o dezvăluire.

Plaveti: Dezvăluirea este că nefiind membru al niciunui partid este pur și simplu doar ceea ce găsiți în CV. Nu veți găsi altceva. Iar la declarația de interese nu o să găsiți că sunt membri al vreunui partid. Sau cel puțin în prezent.

Rep: Revenind, spuneți dvs. că liderii de sindicat știau de Filiala de lignit?

Plaveti: Eu, personal, i-am informat. Am informat pe toată lumea, pentru că, personal, consider un lucru, că nu este nimic care să se facă sau nu trebuie niciodată să faci nimic care să fie ascuns sau să fie prin spate. Ceea ce nu o să fac niciodată și nici n-am făcut vreodată. Și toate deciziile care se iau în CEO sunt foarte transparente. Inclusiv în Directorat eu m-am străduit, de fiecare dată, să existe unanimitate în decizii. Adică toată lumea să știe despre ce este vorba, toată lumea să înțeleagă foarte bine subiectul și în momentul în care votează și în Directorat sau dacă transmitem către CS materiale și se cer informații, eu sunt pe principiul că totul trebuie să fie foarte clar, foarte bine explicat și nu facem nimic despre care să nu putem să spunem oricând ce s-a făcut, de ce s-a făcut, care este motivația și totul să fie și transparent și corect. Dacă Filiala lignit reprezenta mai mult decât ceea ce trebuie să facem acum sau avea alt impact, aș fi explicat despre impactul respectiv, dar faptul că prin înființarea Filialei lignit doar se separă activitățile și aceste lucruri erau deja prevăzute în Planul de restructurare, deci când s-a creat Planul de restructurare s-a creat și structura viitoarei companii și atunci, din punctul meu de vedere, prin faptul că oricum noi am făcut doar declanșarea unui proces pe care eram obligați să îl facem. Noi raportăm către Comisia Europeană, avem această obligație, pe monitorizarea respectivă, trebuie să raportăm dacă pașii care trebuie făcuți sau ce jaloane avem în Planul de restructurare le îndeplinim. Printre aceste jaloane era și demararea procesului înființării Filialei lignit. Acolo sunt prevăzuți pașii, și de aceea trimitem către AGA, pentru că și AGA trebuie să aprobe, și să respectăm termenele din Planul de restructurare, ceea ce mi se pare foarte important, din perspectiva faptului că CEO a primit un ajutor de stat. Ajutorul de stat este monitorizat.

Rep: În raportarea pe care trebuie să o trimiteți Comisiei Europene o să menționați că este planul de investiții?

Plaveti: Toate datele sunt raportate corect către Comisia Europeană. Niciodată, și accentuez, niciodată nu vom spune nimic neadevărat în raportările către Comisie, către minister sau către oricine.

Rep: Și, implicit, n-ar trebui să raportați și că se impune decalarea unor termene din Planul de restructurare, respectiv cele de închidere a unor capacități?

Plaveti: În Planul de restructurare există un business plan care este destul de stufos. Ideea este dacă noi ieșim sau nu ieșim din business planul pe care-l avem. În momentul de față, noi suntem în business planul pe care-l avem până în 2030, inclusiv pe evoluțiile pe care le avem, în baza Planului de restructurare.

Rep: În opinia dvs., grupurile pe gaze vor fi puse în funcțiune până la finele lui 2026?

Plaveti: Că nu va fi chiar decembrie 2026, iar din estimările mele va fi prima parte a anului 2027. E posibil să avem abateri de câteva luni. La societățile înființate cu cei de la OMW, toată documentația este deja elaborată și urmează ca, cel târziu săptămâna viitoare, în SICAP, să fie ridicată documentația pentru achiziționarea contractorului general pentru toate cele patru parcuri cu OMW.

Rep: Microhidrocentrala trebuie pusă în funcțiune în acest an. S-au început lucrările?

Plaveti: S-au făcut notificările către minister pentru a obține fondurile pentru modernizare. S-a lucrat pe proiectul tehnic, o parte.

Rep: Și un parc fotovoltaic sau două, tot în acest an trebuie să devină funcționale.

Plaveti: Este foarte adevărat, dar avem o componentă în business plan de venituri și cheltuieli care se bazează pe o anumită producție, anumite prețuri. Dacă a apărut o întârziere pe investiții, asta nu înseamnă că energia și veniturile nu s-au realizat. Ceea ce vreți să spuneți este dacă va fi vreodată vreun gep – interval de timp în care veniturile care ar trebui să fie realizate, să presupunem din vânzările de energie, de unde va veni energia respectivă.

Rep: Poate exista un gep, la începutul lui 2027. Pentru că dacă grupurile pe gaze nu vor fi puse în funcțiune la termen, de la 31 decembrie 2026 grupurile pe cărbune vor fi în rezervă.

Plaveti: Este foarte adevărat, numai că, în Planul de restructurare, referitor la grupurile care intră în sistem, scrie clar că veniturile pentru grupurile respective se vor realiza prin două posibilități: prin solicitarea de pornire a DEN să producem energie sau prin mecanism de compensare. Deja, pe partea de mecanism de compensare, noi am făcut ceea ce înseamnă un program de stat la dispoziție, ceea ce înseamnă oprirea grupului și starea lui în conservare, care sunt costurile. Sunt deja înaintate către minister, către ANRE, către Transelectrica și urmează, sperăm până la sfârșitul anului să punem la punct acest mecanism de compensare, pentru că grupurile, inclusiv la acest moment, avem grupul 7 Turceni în conservare care generează niște costuri. Acestea, momentan sunt acoperite din vânzările de energie electrică, dar pe viitor, mai ales că de anul viitor o să intre și alte grupuri în conservare, sau să rămână la dispoziția DEN, atunci costurile respective încercăm să le atribuim, așa cum scrie în Planul de restructurare, să le acoperim prin acest mecanism, despre care avem deja discuții. Și pentru care există cadru legislativ.

 

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *