Polițiști din cadrul Poliției Orașului Rovinari au reținut, miercuri, 6 mai a. c., pentru 24 de ore, trei bărbați, doi dintre aceștia fiind angajați ai Complexului Energetic Oltenia, bănuiți de săvârșirea infracţiunii de furt. IPJ Gorj a comunicat că, ”din cercetările efectuate de polițiști a reieșit faptul că la data 28 aprilie a.c., cei trei bărbați, ar fi sustras din depozitul unei unități miniere din comuna Urdari, un motor electric, de aproximativ două tone, în valoare de 100.000 de lei, pe care l-au încărcat cu macaraua din depozit în autoutilitara unui bărbat, de 70 de ani, din municipiul Târgu-Jiu și l-au transport în municipiul Craiova”.
În urma percheziției efectuate de polițiști la o firmă din Craiova, ce are ca obiect de activitate comercializarea și repararea unor astfel de motoare, a fost identificat motorul sustras, acesta fiind predat CEO, mai exact, Carierei Peșteana, de acolo de unde fusese furat.
Daniel Burlan, președintele Directoratului CEO, a declarat, joi, la un post local de radio, că la nivelul fiecărei subunități a companiei energetice a dispus să fie efectuată inventarierea tuturor motoarelor și altor repere pentru a se constata dacă sunt lipsuri în gestiunea acestora. De asemenea, la nivelul CEO, se află în derulare și o cercetare internă cu privire la modul în care firma din Craiova, la care a fost găsit motorul furat, a fost certificată ca și producător.
”S-a făcut un audit la această societate și vom vedea cum de s-a autentificat această societate ca fiind producător de motoare”, a spus Burlan.
Firma respectivă este Uvex SRL din Craiova care se ocupă cu reparația și comercializarea de motoare și transformatoare electrice. Societatea a încheiat din septembrie, anul trecut, și până în prezent, cinci contracte cu CE Oltenia pentru furnizarea de motoare noi sau pentru reparații motoare, în asociere cu alte firme, valoarea totală a acestora cifrându-se în jurul sumei de 2,2 milioane de lei.
Burlan nu exclude posibilitatea ca ancheta să scoată la iveală implicarea în furt și a altor persoane angajate în CEO.
Potrivit unor surse apropiate anchetei, pe lângă cei trei bărbați reținuți, initial, dar plasați, ulterior, sub control judiciar, dintre care doi salariați ai CEO, din cercul de suspecți care au ajutat hoții s-ar afla și alți salariați, inclusiv șeful unei cariere miniere.
Aceleași surse afirmă că, de fapt, șeful carierei, care derulează afaceri prin niște interpuși, este puntea de legătură cu firma de la Craiova unde a ajuns motorul, iar acesta urma să fie vopsit și vândut companiei ca nou, într-unul din contractile aflate în derulare.
Nimic nou sub soare……aceste furtisaguri sunt practicate de multa vreme in mineritul de suprafata….sute de motoare de 500-630 kw au disparut din cariere prin anii 90-2000. principalii clienti fiind personaje din Meteor sau firme care desfasurau activitati in portul Constanta….reparatiile ,inclusiv rebobinarile de motoare au constituit scurgeri importante de resurse financiare ale companiei miniere si sursa de imbogatire pt. o parte din aristrocatia minereasca a vremurilor……sute de motoare pana in 45 kw noi , fara sa aiba vreodata curent la borne,au fost trimise la bobinat la cateva sute de km distanta,unde erau revopsite si trimise inapoi…..cam acelasi lucru se intampla si cu transformatoarele …….nu mai vorbim de sutele de km de cabluri de cupru jupuite sau incendiate pe la poale de deal impadurite ,de comertul la negru cu ulei de transformator ,sau miile de pachete de electrozi cupru-argint disparute fara urma….etc…etc..etc….etc…….astazi compania miniera are dificultati in aproviziona 15-20 kg de suruburi…….ce ipocrizie si aroganta !
Auditul se face de regula inainte de semnarea contractului ! Documentele auditului fac parte din oferta tehnic ! Sau daca-i vorba de „parandarat” si cat de mare este suma, nu mai conteaza ?